Het grote gevaarlijke oneliner-spel

as.
Posts in topic: 9
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 nov 2010, 11:27
Contacteer:

Bericht door as. » 23 nov 2010, 22:05

Vrije vertaling van het citaat:
"De mens is een rationele natuur en een ondeelbare substantie".

Het citaat zal dus voor de kunst van het vierendelen in de Middeleeuwen moeten zijn neergepend.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 23 nov 2010, 22:55

Het citaat zal dus voor de kunst van het vierendelen in de Middeleeuwen moeten zijn neergepend.
lol. Droog..
De mens is een rationele natuur en een ondeelbare substantie
Klinkt klassiek. Eigenlijk heb ik nu een vertaling van jouw vertaling nodig ;)
Ik kan me voorstellen dat Plato zoiets gezegd heeft? ivm innatisme..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 nov 2010, 00:34

De vertaling die gegeven wordt op de pagina waar ik dit citaat van heb:

de mens is een individuele substantie met een rationele natuur

civilis
de Consolatione werd geschreven rond 500AD. Dat verklaart zijn overeenkomst met Plato, het is ver na de (echte) Romeinen, en ver voor de kruistochten
ok .. Ik las dat Boëthius bezig was om o.a. Plato te vertalen in het latijn, maar door zijn terechtstelling dit niet af heeft kunnen maken. Dus dat maakt de link nog duidelijker.
Is dat boek - Over de vertroosting der wijsbegeerte - ook in het nederlands vertaald?

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 24 nov 2010, 01:01

Is dat boek - Over de vertroosting der wijsbegeerte - ook in het nederlands vertaald?
Zeker wel. Ik heb deze:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Gewoon bij Selexyz gevonden.. Of besteld, weet ik niet meer
de mens is een individuele substantie met een rationele natuur
Dat strookt ws weer beter met empirisme.. Aristoteles?
Weten doe ik het niet..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 nov 2010, 14:06

Ik heb een samenvatting met de originele teksten + commentaren gevonden in de bibliotheek. Die ga ik eerst eens bekijken. Iemand die zo populair en van grote invloed is geweest op de middeleeuwse filosofie, en waar ik nooit iets van gelezen heb, ga ik dan nu es lezen ..

'Individuele substantie' wijst een beetje (denk ik) op vroeg middeleeuws. En dat is deze persoon ook. Zijn naam begint met een B en eindigt op een S .. en het is een flauwe voortzetting van dit fantastische spel ..
:whistle:


----------------------------------------------------------------
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 24 nov 2010, 17:23

yopi schreef: persona est rationalis naturae individua substantia
Dit is latijnse conversie van Boethius van een originele mening van Aristoteles.

Het persoon is de individuele substantie van een rationele natuur.
Ofwel: de mens is een ondeelbaar produkt(ieve kracht) van een rationele natuur.

Antwoord is dus: Boethius
Laatst gewijzigd door ziznl op 24 nov 2010, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 24 nov 2010, 17:24

Boëthius!
:snooty: Voor straf krijg je weer een oude:
Heb ontzag voor uw onderscheidingsvermogen. Daarin ligt de mogelijkheid besloten geen mening te accepteren die ingaat tegen de natuur en statuur van een redelijk wezen.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 24 nov 2010, 17:29

Dit is latijnse conversie van Boethius van een originele mening van Aristoteles
Had ik toch een beetje gelijk met Aristoteles :greins:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 nov 2010, 11:37

ziznl schreef:
yopi schreef: persona est rationalis naturae individua substantia
Dit is latijnse conversie van Boethius van een originele mening van Aristoteles.

Het persoon is de individuele substantie van een rationele natuur.
Ofwel: de mens is een ondeelbaar produkt(ieve kracht) van een rationele natuur.

Antwoord is dus: Boethius
Ik dacht van Aristoteles: Animal rationale. Dus dat het individuele in het dier-stuk zit bij Aristoteles.

Je bent een minuut eerder als Civilis. Wat nu?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 nov 2010, 14:11

Heb ontzag voor uw onderscheidingsvermogen. Daarin ligt de mogelijkheid besloten geen mening te accepteren die ingaat tegen de natuur en statuur van een redelijk wezen.
Sartre.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 26 nov 2010, 14:22

Nee Okke, helaas.

Het is geschreven door een Romeins keizer in een legerkamp..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 27 nov 2010, 01:14

een stoicijns keizer: Marcus Aurelius.

Hij verhief het rationalisme tot een dermate hoge koude kille top dat het produkt van zijn voortplanting en opvoeding kon uitgroeien tot een van de meest wrede keizers....
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 28 nov 2010, 03:15

Marcus Aurelius klopt Ziznl. Quote er op los!
Hij verhief het rationalisme tot een dermate hoge koude kille top dat het produkt van zijn voortplanting en opvoeding kon uitgroeien tot een van de meest wrede keizers....
Commodus? Ik weet niet veel over hem.. Voor zover ik weet lag hij niet goed bij de senaat en is hij door hun groupie-'historici' zwartgemaakt.
Waarschijnlijk was hij paranoïde en had een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Niet meer dan normaal voor een Romeinse keizer. Keizers die niet para waren waren dood..
Moet je je eens voorstellen dat je vanaf je jeugd weet dat je keizer van de hele relevante (in hun ogen) wereld wordt. Dan ben je niet als jij en ik. Je kan nooit zwakte tonen, niemand vertrouwen, je moet goed zijn in politiek én oorlogvoering (direct in het veld), je moet mensen te vriend houden die tegen je samenzweren, enz... Lastig hoor.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 28 nov 2010, 09:09

Civilis schreef:
Hij verhief het rationalisme tot een dermate hoge koude kille top dat het produkt van zijn voortplanting en opvoeding kon uitgroeien tot een van de meest wrede keizers....
Commodus? Ik weet niet veel over hem.. Voor zover ik weet lag hij niet goed bij de senaat en is hij door hun groupie-'historici' zwartgemaakt.
Waarschijnlijk was hij paranoïde en had een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Niet meer dan normaal voor een Romeinse keizer. Keizers die niet para waren waren dood..
Moet je je eens voorstellen dat je vanaf je jeugd weet dat je keizer van de hele relevante (in hun ogen) wereld wordt. Dan ben je niet als jij en ik. Je kan nooit zwakte tonen, niemand vertrouwen, je moet goed zijn in politiek én oorlogvoering (direct in het veld), je moet mensen te vriend houden die tegen je samenzweren, enz... Lastig hoor.
You're Damn Right about that dude!
Alles wat ik over Commodus weet komt uit "Gladiotor" :greins:


Mijn quote:
Men kan er dus niet mee volstaan te zeggen, dat alle verlichting alleen maar respect verdient voor zover zij wordt weerspiegeld door het karakter, in zekere zin gaat zij ook van het karakter uit, omdat de weg naar het hoofd door het hart moet worden geopend.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 28 nov 2010, 15:41

lol. In Hollywood staan geen geschiedenisboeken. Ik ben nog steeds beledigd omdat ik ooit een trailer voor 'the Last Legion' zag!
Men kan er dus niet mee volstaan te zeggen, dat alle verlichting alleen maar respect verdient voor zover zij wordt weerspiegeld door het karakter, in zekere zin gaat zij ook van het karakter uit, omdat de weg naar het hoofd door het hart moet worden geopend.
Ik heb vaag het idee dat ik dit gelezen heb.. Misschien Aristoteles in één van zijn 'Ethics'? Zoveel filosofen heb ik toch ook weer niet gelezen..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 dec 2010, 02:03

Spinoza?

Een verlichtingsfilosoof?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 09 dec 2010, 14:12

Damn: ik had de spreuk overgetypt uit een van mijn boekjes, maar ik moet bekennen dat ik niet zeker meer weet welke... O:)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 09 dec 2010, 14:47

Tsk, tsk :snooty:
;)

Deze vind ik mooi:
Adulation bears the ugly taint of subservience, but malice gives the false impression of being independant.
Hint: Is van een klassiek historicus die ik ongetwijfeld al eerder heb genoemd..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 dec 2010, 15:20

Mooi ja ..

Een classicus of een historicus uit het verleden?

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 09 dec 2010, 15:30

Historicus uit de 1e eeuw anno domini. Ik denk dat hij in die tijd ook een classicus te noemen was. Zijn boek Dialogus de Oratoribus vertaalt als 'Dialoog over Reders', maar wordt meestal vertaald als 'Tegen het Verval van de Retorica'. Sommige historici betwijfelen of dit boek wel van dezelfde .... was trouwens, of een naamgenoot.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 09 dec 2010, 19:22

Civilis schreef:Historicus uit de 1e eeuw anno domini. Ik denk dat hij in die tijd ook een classicus te noemen was. Zijn boek Dialogus de Oratoribus vertaalt als 'Dialoog over Reders', maar wordt meestal vertaald als 'Tegen het Verval van de Retorica'. Sommige historici betwijfelen of dit boek wel van dezelfde .... was trouwens, of een naamgenoot.
Historicus uit de 1e eeuw is romeins en zal Tacitus moeten zijn.

Check in Wiki en ik zit goed.

Begin ik maar weer met een nieuwe uit een boekje van me:

Als zich in een reeks te onderzoeken dingen iets voordoet wat ons verstand niet genoeg kan inzien, moeten we daar stilhouden en afzien van de overbodige inspanning de dingen te onderzoeken, die erop volgen
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 09 dec 2010, 23:58

Als zich in een reeks te onderzoeken dingen iets voordoet wat ons verstand niet genoeg kan inzien, moeten we daar stilhouden en afzien van de overbodige inspanning de dingen te onderzoeken, die erop volgen
Goed punt, maar wie het gezegd heeft.. Hints?
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 145
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 10 dec 2010, 08:46

ik waag een poging: Wittengenstein
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 10 dec 2010, 09:10

Hint:

zit vrijwel zeker bij de top 5 van meest bekende filosofen aller tijden en is in ieder geval zwaar katholiek opgevoed.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 dec 2010, 01:29

Descartes?
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 11 dec 2010, 16:27

Helemaal goed!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 dec 2010, 16:57

Whatever is in Socrates other than the advening forms of Socrates is what is in Burnellus* other than the advening forms of Brunellus. But whatever is in Burnellus other than the advening forms of Burnellus just ís Burnellus.
Thus, whatever is in Socrates other than the advening forms of Socrates is Burnellus. But if that is so, then since Socrates himself is what is other than the advening forms of Socrates, Socrates is a donkey.
*Burnellus is de held uit Speculum Stultorum, letterlijk en figuurlijk een ezel.

Dat is de hint, er is een referentie aan Speculum Stultorum van Nigel de Longchamps
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 11 dec 2010, 19:56

Civilis schreef:
Whatever is in Socrates other than the advening forms of Socrates is what is in Burnellus* other than the advening forms of Brunellus. But whatever is in Burnellus other than the advening forms of Burnellus just ís Burnellus.
Thus, whatever is in Socrates other than the advening forms of Socrates is Burnellus. But if that is so, then since Socrates himself is what is other than the advening forms of Socrates, Socrates is a donkey.
*Burnellus is de held uit Speculum Stultorum, letterlijk en figuurlijk een ezel.

Dat is de hint, er is een referentie aan Speculum Stultorum van Nigel de Longchamps
advene = tegemoetkomen, verschijnen??

Datgene dat in Socrates anders is dan de verschijnende vormen van Socrates is datgene wat in Burnellus anders dan de verschijnende vormen van Brunellus. Maar datgene dat in Brunellus anders is dan de verschijningsvormen van Brunellus is nou net Brunellus.
Zodoende is datgen wat anders is in Socrates dan zijn eigen verschijningsvorm precies Brunellus. En als dat zo is, dan is Socrates een ezel.

Fraai staaltje van redeneren met aristotelesfysica. Datgene wat anders is dan zijn verschijningsvorm is de wezenlijke materie en dit is het potentiele (en onbepaalde) materiaal wat door inwerking van een effectieve, finale en formele inwerking tot verschijningsvormen geactualiseerd kan worden. Dit potentiele onbepaalde materiaal is universeel en daarmee klopt de logica. Het enige foutje is de slotconclusie. Daar zou moeten staan: het materiaal waaruit socrates is gevormd is hetzelfde materiaal waaruit ezels worden gevormd.

Ik heb gegoogled naar Nigel de Longchamps, want daar heb ik nooit van gehoord. Het is een 12e eeuwer. In die tijd vond een renaissance plaats van aristoteleslogica. (abelard e.a.)


Maar ik loop vast. ik heb meer aanwijzingen nodig.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 dec 2010, 22:06

De 'advening forms' van Socrates zijn alle andere zoogdieren, alle mensen, alle mannen, al het leven, alles op aarde. Alles wat met hem in een groep te plaatsen is.
De quote komt uit een weerlegging van het universalisme

Een hint.. Hij was duidelijk deel van de Renaissance die je noemt :greins:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 12 dec 2010, 09:52

Civilis schreef:De 'advening forms' van Socrates zijn alle andere zoogdieren, alle mensen, alle mannen, al het leven, alles op aarde. Alles wat met hem in een groep te plaatsen is.
De quote komt uit een weerlegging van het universalisme
De quote weerlegt het universalisme bij mij zeer zeker niet! :cool:
De quote bevat namelijk een min of meer verborgen tegenspraak.

Het passieve ontvankelijke materiele deel is immers universeel en dit is zowel het 'andere dan de vormen' van Socrates en het 'andere de vormen van BUrnillus'. Dit andere van zowel Burnillus als Socrates zou Aristoteles Substantie noemen, ofwel datgene dat opzichzelf kan bestaan zonder dat het anderen nodig heeft. Deze substantie op zichzelf is eeuwig en onveranderlijk als basis (de onveranderlijkheid betreft dan wel de eeuwige chaos en oneindige chaos) kan echter wel worden gevormd tot een substantiele minder chaotisch en meer kosmische vorm. En dan is er sprake van een particulier object, dat we direct kunnen waarnemen zodra die vorm voor ons verschijnt.

De hint lijkt me duidelijk. In mijn renaissance rijtje zit er maar 1, die tegelijk duidelijk naar voren komt: Abelardus: de aristoteles-liefhebber die noodgedwongen na castratie van fysieke delen van hem slechts in staat was tot platonische liefde voor zijn Heloise. maar deze liefde was groots en...universeel.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 12 dec 2010, 11:01

Ik denk dat Abelard vooral aan wil tonen dat universalisme een woordspelletje is. Hij had nog nooit van moleculen gehoord ;)
Hij zegt dat als de universalisten gelijk hebben, er geen verschil is tussen verschillende wezens. Dat is er wel... Volgens Pièrre moeten we dit soort informatie combineren met empirische gegevens.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 12 dec 2010, 11:25

Civilis schreef:Ik denk dat Abelard vooral aan wil tonen dat universalisme een woordspelletje is.
Dat was Roscellinus volgens mij. (universalia zijnvolgens hem een flatus vocis, een scheet door de stembanden)

Voor mij is er wel degelijk een betekenis achter deze stembandscheten. Een betekenis die ik er uiteraard zelf aan toevoeg. Als dit toevoegen van betekenis de essentie is van het woordspelletje dan ben ik het er overigens wel mee eens. Maar dan heeft dit woordspelletje voor mij wel bewonderingswaardige en betoverende spelregels...
Hij had nog nooit van moleculen gehoord ;)
Een molecule is slechts een woordspelletje. Ondeelbare deeltjes (atomen volgens Democritus en Epicurus) en een systematische ordening van ondeelbare deeltjes (de fysica volgens Aristoteles) waren wel degelijk fenomenen die al eerder zijn gedacht dan in het hoofd van Abelard.
Hij zegt dat als de universalisten gelijk hebben, er geen verschil is tussen verschillende wezens.
Het individuatieprincipe ofzo..

Ik weet niet of dit datgene is wat hij zegt, maar dit is zeer zeker niet de wezenlijke kern van universalisten. Een universalist erkent wel degelijk dat er verschillen zijn tussen verschillende wezens, ook al is het wezenlijk verschil niet meer dan de tijd of plaats van dit wezen.

Ik zou het liever willen omdraaien. Een nominalist erkent niet dat er universele overeenkomsten kunnen bestaan tussen verschillende wezens.


Dat is er wel... Volgens Pièrre moeten we dit soort informatie combineren met empirische gegevens.
En dat is wat universalisten ook doen. Zowel de accidenten (de empirische gegevens) als de opzichzelfstaande substantie (de essentie) van een wezen hebben een universele waarde of betekenis , die in een woord kan worden uitgedrukt.

Leuke discussie trouwens. Maar ff tussendoor:

1/ ik neem aan dat abelard goed was?
2/Wie is Pierre (fuck dat is natuurlijk abelard... :greins:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 12 dec 2010, 21:14

Voor mij is er wel degelijk een betekenis achter deze stembandscheten. Een betekenis die ik er uiteraard zelf aan toevoeg. Als dit toevoegen van betekenis de essentie is van het woordspelletje dan ben ik het er overigens wel mee eens. Maar dan heeft dit woordspelletje voor mij wel bewonderingswaardige en betoverende spelregels...
Ik ben een liefhebber van woordspelletjes, maar de enige waarheden die je er uit haalt zitten in de taal, verder nergens. Al geeft de taal zelf ook wel weer inzicht in mensen..
Een molecule is slechts een woordspelletje. Ondeelbare deeltjes (atomen volgens Democritus en Epicurus) en een systematische ordening van ondeelbare deeltjes (de fysica volgens Aristoteles) waren wel degelijk fenomenen die al eerder zijn gedacht dan in het hoofd van Abelard.
Hij omschrijft het zelf als meerdere dingen die uit één blok kaarsvet gemaakt zijn. Meer alsof we delen van één geheel zijn dan dat we uit dezelfde deeltjes bestaan.. Is een kleine nuance, maar wel het noemen waard.
Ik weet niet of dit datgene is wat hij zegt, maar dit is zeer zeker niet de wezenlijke kern van universalisten. Een universalist erkent wel degelijk dat er verschillen zijn tussen verschillende wezens, ook al is het wezenlijk verschil niet meer dan de tijd of plaats van dit wezen.
Het is een stukje uit kritiek op een mogelijk antwoord op kritiek op een theorie. Vandaar dat het wat vaag is..

Wat ik van universalisten gelezen heb komt op me over als een poging om de voorkennis dat God bestaat te verenigen met filosofie. Mij hebben ze niet kunnen overtuigen..
ik neem aan dat abelard goed was?
Oui. Peter Abelard, Pierre Abelard, Petrus Abelardus
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 45
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 12 dec 2010, 21:34

Civilis schreef: Ik ben een liefhebber van woordspelletjes, maar de enige waarheden die je er uit haalt zitten in de taal, verder nergens. Al geeft de taal zelf ook wel weer inzicht in mensen..
De taal is wel een menselijk produktje....:greins: Evenals taal en woordspelletjes natuurlijk.
Hij omschrijft het zelf als meerdere dingen die uit één blok kaarsvet gemaakt zijn. Meer alsof we delen van één geheel zijn dan dat we uit dezelfde deeltjes bestaan.. Is een kleine nuance, maar wel het noemen waard.
Zeker weten. ALs je kaarsvet nu zeer metaforisch gaat opvatten als iets dat te vormen en te verbranden is dan kom je redelijk in de buurt van een universele substantie. Deze universele substantie heeft dan tijd nog plaats, want dat zijn slechts eindige produkten hiervan.
Het is een stukje uit kritiek op een mogelijk antwoord op kritiek op een theorie. Vandaar dat het wat vaag is..
Cool.
Wat ik van universalisten gelezen heb komt op me over als een poging om de voorkennis dat God bestaat te verenigen met filosofie. Mij hebben ze niet kunnen overtuigen..
Ik denk dat ik je begrijp. De denkers in de 12e eeuw, althans de denkers waarvan we nu nog geschriften hebben waren scholastici voor wie god een gegeven was. Ik denk dat er in die tijd ook al atheisten rondliepen, alleen die hebben niets gepubliceerd. Losd van deze goddelijke preoccupatie sta ik inmiddels vele malen dichterbij een platonisch-universalistisch standpunt dan bij een postmodern geestontkennend standpunt.
ik neem aan dat abelard goed was?
Oui. Peter Abelard, Pierre Abelard, Petrus Abelardus
[/quote]Damn dan ben ik weer. Um..mag ik pauze? Of weet jij nog een leuke ;)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 12 dec 2010, 22:28

Ik weet altijd quotes (als ik op mag zoeken ;) )
Laten we een kleine pauze inlassen, inbutters welkom.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 15 dec 2010, 14:16

Als zijstraatje:
Uit welke film komen deze quotes:
You have to stop understanding what you are saying!
Todays news folks, todays late-breaking, just-developing, fresh-across-my-desk story is this: It's not the end of the world folks, it's just the end of the day
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 16 dec 2010, 18:57

Visuele hint:


:greins:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 22 dec 2010, 22:59

Cultuurbarbaren.. Pontypool!


Een makkelijke dan:
Erkennen allen onder de hemel de schoonheid van het schone,
dan ook het lelijke.
Erkennen allen de goedheid van het goede,
dan ook het niet-goede.
Want zijn en niet-zijn baren elkander.
Moeilijk en licht vervolmaken elkander.
Lang en kort bepalen bepalen elkander.
Hoog en laag komen uit bij elkander.
De toon en de stem sluiten aan bij elkander.
Voor en na volgen elkander.
Daarom maakt de wijze werk van het niet-doen..
En predikt de leer zonder woorden.
De tienduizend wezens komen op en hij weigert niet.
Hij brengt voort en rekent niet als eigen.
Hij doet en steunt er niet op,
Verwerft verdienste en hecht er niet aan.
Juist omdat hij er niet aan hecht,
Wordt zij hem nimmer ontzegt.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 dec 2010, 00:19

Lao Tse (?)

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 23 dec 2010, 00:28

Correct! :klapperdeklap:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 dec 2010, 15:29

Wat is is, wat niet is is niet
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jan 2011, 15:25

Parmenides

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 145
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 jan 2011, 19:44

Correct :klapperdeklap:

Jouw beurt Yopi (als je wilt natuurlijk, want dit duurde veel te lang en er is niet een keer geraden :? sorry daarvoor - dit is en blijft een leuke reeks ;))
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 jan 2011, 13:20

ok :)
vol goede moed verder dan:

Nihil est sine ratione cur potius sit, quam non sit

(Niets is zonder grond waardoor het veleer wel is, dan niet is)
...................................
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 145
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 09 jan 2011, 16:27

Hoppa gooi er maar wat dure woorden tegenaan yopi :)

Het is dus waarschijnlijk dat het hier om een romeinse schrijver/filosoof/etc gaat.. Maar het zou ook heel goed een middeleeuwse monnik oid kunnen zijn

ergens komt ie me bekend voor..

Seneca als eerste gok :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 jan 2011, 19:05

In de middeleeuwen werd ook een aardig potje latijn geschreven en gesproken. De lingua franca van die tijd. Europa avant la lettre.
Het heeft met duitsland te maken. En dan ook met de langdurigste officiele man van het duitse onderwijs ten tijde van het duitse idealisme.

Wat een hele rare uitspraak is voor iemand die daar mee geassocieerd wordt ...

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 93
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 10 jan 2011, 15:16

Duits idealisme? Ik kan daar geen één filosoof uit opnoemen.. ik pas
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 jan 2011, 15:21

yopi schreef:In de middeleeuwen werd ook een aardig potje latijn geschreven en gesproken. De lingua franca van die tijd. Europa avant la lettre.
Het heeft met duitsland te maken. En dan ook met de langdurigste officiele man van het duitse onderwijs ten tijde van het duitse idealisme.

Wat een hele rare uitspraak is voor iemand die daar mee geassocieerd wordt ...
Maar moet blijkbaar volgens de officiele geschiedenis van de filosofie tot de Verlichting gerekend worden.
Toch denk ik dat het klopt in zoverre 'ten tijde van het duitse idealisme in het onderwijs'. Ik heb het denk ik van Kant's verzet tegen enerzijds het rationalisme van Leibniz (in systeem gegoten door Wolff) en anderzijds Hume's empirisme (dat in scepticisme lijkt uit te monden ..
Enfin: het doet er nix toe ...
... Christian Wolff

Wie neemt het over?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 145
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 jan 2011, 17:16

mmz.. daar had ik dus nog n ooit van gehoord...

Nieuwe poging dan, ik zal het stokje voor nu even overnemen.
Hopelijk is ie niet te makkelijk en anders, chapeau voor degene die em weet:

“Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is because, in the last analysis, we ourselves are a part of the mystery that we are trying to solve.â€￾
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 166
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 jan 2011, 14:53

Ik denk aan Bohr, en anders aan Heisenberg .. ?

Ken je die anekdote over Bohr en Einstein (?):

Bohr bezoekt Einstein in zijn hutje in de bergen. Boven de deur is een hoefijzer gespijkerd. Als Bohr binnen is zegt hij tegen Einstein:
"Je geloofde toch niet in dat soort dingen als hoefijzers?"
Zegt Einstein: "Nee, natuurlijk niet. Maar ik heb gehoord dat het ook werkt bij mensen die er niet in geloven"

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast