Hoe was je dag vandaag?

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Hoe was je dag vandaag?

Bericht door yopi » 01 jun 2015, 16:37

Voor de gewone off-topic gesprekken..
..heet het hier.

"Hoe was je dag vandaag?" is het topic wat ik hier open. ...

Hoe was je dag vandaag? En wat wil je daar over vertellen?
Om het uit te breiden.

Wat is het vermelden waard. En wat wil je kwijt?

Ik hoop dat dat wat wordt.

Zie het als een persoonlijke ontmoeting, zoals dat wel es in den lijve gebeurt.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 jun 2015, 16:46

Ik begin.

Maandag, 1 juni 2015:

Eh .. Niks bijzonders en toch vol van gedachtes.

En jouw dag?

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 02 jun 2015, 01:21

ik begin ook

maandag 1 juni

Vanmorgen kwam July langs om wat te studeren maar er kwam niet veel van zoveel te babbelen. We hebben toen maar besloten het hele vak te laten vallen.
Wat een opluchting. Ter ondersteuning een pestpokkeherrie van de sirenes, alsof er iemand ook maar op oorlog zit te wachten.

Daarna afgedaald naar de keuken om wat lekkers klaar te maken om te lunchen, nu het vak gevallen was kon er ook wel een glaasje wijn af,

Na de lunch ons toen toch maar een beetje serieus op de microbiologie gestort. July begrijpt er echt haast alles al van dus ze heeft me een eind op weg kunnen helpen. Straks ga ik het afmaken en morgen al meteen tentamen.
Het zal mij benieuwen.

Verder was het wasdag maar ik heb geen was gezien misschien dat het daarom, om het maar een beetje filosofisch te houden, meer een bedaar was.
We hebben behaaglijk bedaard vanmiddag als twee bejaarde beiaards.

Vanavond was ook lekker, het gevoel vrij te hebben, eerst mijn haren gewassen, maar weer eens een grote pot thee gezet,en toen drongen de eerste dachten zich al aanmkij op. Wat ik allemaal nog moest en vooral ook wat ik wilde en wat dan weer niet kon.
En dan nieuwsgierig naar vandaag , wat de tweede me brengen zal.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 02 jun 2015, 01:21

ik begin ook

maandag 1 juni

Vanmorgen kwam July langs om wat te studeren maar er kwam niet veel van zoveel te babbelen. We hebben toen maar besloten het hele vak te laten vallen.
Wat een opluchting. Ter ondersteuning een pestpokkeherrie van de sirenes, alsof er iemand ook maar op oorlog zit te wachten.

Daarna afgedaald naar de keuken om wat lekkers klaar te maken om te lunchen, nu het vak gevallen was kon er ook wel een glaasje wijn af,

Na de lunch ons toen toch maar een beetje serieus op de microbiologie gestort. July begrijpt er echt haast alles al van dus ze heeft me een eind op weg kunnen helpen. Straks ga ik het afmaken en morgen al meteen tentamen.
Het zal mij benieuwen.

Verder was het wasdag maar ik heb geen was gezien misschien dat het daarom, om het maar een beetje filosofisch te houden, meer een bedaar was.
We hebben behaaglijk bedaard vanmiddag als twee bejaarde beiaards.

Vanavond was ook lekker, het gevoel vrij te hebben, eerst mijn haren gewassen, maar weer eens een grote pot thee gezet,en toen drongen de eerste dachten zich al aanmkij op. Wat ik allemaal nog moest en vooral ook wat ik wilde en wat dan weer niet kon.
En dan nieuwsgierig naar vandaag , wat de tweede me brengen zal.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 02 jun 2015, 01:22

oeps zie ik toch nog een paar foutjes

hopelijk hebben de filosofische lezers hier een geoefend oog.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 jun 2015, 17:48

:blinny:

Dacht ik ook aan een pot thee.
Hoe kan het?

Ik heb wel een idee. Maar dat geef ik niet zomaar weg.
Ik zou wel gek wezen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 jun 2015, 17:12

Vrijdag, 5 juni 2015:
Viel niet tegen. Niks te melden, wat mijn afsplitsing niet gezegd heeft.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 jun 2015, 16:33

Zaterdag, 6 juni 2015:
Zie gisteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 jun 2015, 16:34

(vervolg)
Dit wordt een heel mooi dagboek.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6593
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 jun 2015, 00:03

Vandaag was leukig.

Een beetje gewerkt, op uitnodiging, daarna wat tekstjes geschreven. Nog een leuk heen-en-weertje met Leon, met onderwijl een lekker jointje en een goed wijntje.
(heerlijkje nietje, dietje verkleintje woordetjes, maaktje hetje leventje watje overzichterlijkertjes en aangenamertjes.)

(Ik heb ook nog wel een leuk autootje te koop: prima motortje, staat nog goed op de bandjes, het uitlaatje gaat zeker nog een jaartje mee. En het carroserietje, ach, wat schoonheidsfoutjes waar niemand op let, oh, en de remmetjes zijn ook uitstekend. Ik hoef er maar 1500 eurootjes voor te hebben, je mag contactloos betalen.)

"Contactloos betalen", wie dat verzonnen heeft is zelf een contradictio in terminis. En hij/zij die erin trapt helemaal.

Een beetje zakkenroller, rolt ... zeg 20, portefeuilles op een dag. 20x25=500 per dag. Gaan de banken dat vergoeden denk je? "Nee, helaas, onder de 25 keren wij niet uit bij fraude en/of diefstal."

Of ben ik nou werkelijk de enige die zo denkt?

Oeps bijna zondag, gauw effe dit bericht afmaken.

Bij mijn nieuwe "contactloze" bankpas zat een begeleidend schrijven: er zijn speciale hoesjes verkrijgbaar om je pas in te doen, mocht je bang zijn dat hij op afstand gelezen kan worden. Gelieve U te vervoegen tot Uw bankkantoor.
Welk bankkantoor?!? Er zijn alleen nog maar pinautomaten!

(Maar correlerend, het feit dat ze dat erbij zeggen, is voor hun de aflaat, dat als je pas geript wordt, het je eigen schuld is: "Had je maar een hoesje moeten komen halen". Waar dan?!?!!!)

(Oeps 3 minuten over tijd, mag dat nog?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 jun 2015, 16:41

7 juni 2015:
Had vandaag wel een ezels-ervaring: niet kunnen kiezen ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 jun 2015, 16:48

Trouwens ook nog de gedachte over padden en kikkers.
Ik kom uit de stad en dacht vroeger dat dennenappels eikels waren.
En zo meer ...

Mijn vrouw en ik hebben er iet op gevonden:
Het bijvoeglijk naamwoord Dordtse.

Op heel veel van toepassing. Maar actueel:
Dennenappels zijn Dordtse eikels. En padden zijn Dordtse kikkers.

Dat dat duidelijk is.

(Zo heb je ook de Dordtse framboos, die elders Riebes heet, en zo meer)

Dat heeft te maken met regressie, waar ik aan onderhevig ben.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 08 jun 2015, 21:17

Mijn dag was cud, ik heb de hele dag hetzelfde zitten te herkauwen

Eerst de schwere Worter in alle daartoe bijbehorende rijtjes van ambiszuundsoweiterundsofern
en toen nog wat gekund over het leven het algemeen en mijn rol daarin in het bijzonder. Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik heb nog een behoorlijke cd over om er straks mee door te gaan

Sinds herkauwen in mijn leven is gekomen is mijn leven enkel nog maar cud.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 jun 2015, 18:07

Maandag, 15 juni 2015:

Gisteren een goede dag. Vandaag een slechte dag.
Zo gaat dat.

Leon

Bericht door Leon » 15 jun 2015, 18:12

jammer dat op het forum geen personage is die "boksbal" heet.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 jun 2015, 18:19

Leuk ja. Ik kan wel wat tegenstand gebruiken eigenlijk.

De schaduwgevechten beginnen me gruwelijk te vervelen.

Alleen Lucky Luke kan sneller schieten als zijn schaduw.
En ook: Spiegelgevechten ... Zó oninteressant als ze niet leiden tot iets anders.

Uit de film:
'Are you talking to me?'
Dan is het tenminste een oefening voor iets anders.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 jun 2015, 17:47

Woensdag 24 juni 2015.

Niet zo best. Ondanks mijn inspanningen om wat gezonder te leven.
Het evenwichtspunt tussen jong en oud heb ik al lang overschreden.
Ik heb last van mijn lijf, ipv dat die mij energie geeft.

Denk ik maar aan wat ik zo meteen ga eten:

Rabarber uit eigen tuin van iemand anders. Tuinbonen uit een pot.
Met worstjes van biologische oorsprong.
Die laatste ga ik oppimpen met curry-saus van Heinz.

Jullie ook smakelijk eten toegewenst.
Het houdt je in het leven zeg ik altijd maar.

Dat is al begonnen met de borstvoeding van mijn moeder.
Anders had ik het niet gered.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 jun 2015, 17:52

Vandaag zou ze trouwens jarig geweest zijn.

Drie dagen geleden hadden we een familie bijeenkomst op de verjaardag van mijn vader die toen negen en negentig geworden zou zijn.
Dus volgend jaar 100.
En mijn moeder 92 dan.

Wordt vast een bijzonder feestje volgend jaar.
Maar niet heus.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 25 jun 2015, 16:05

Ik zie dat ik in herhaling begin te vallen maar het is niet anders, herhaingen horen bij het leven en dus ook bij mijn dag, dit was hem van fgister.


Vandaag weer een zeer enerverende vakantiedag en dan zijn er nog mensen die zeggen
dat vakantie in het leven is geroepen om te ontkomen aan de drukte van de dagelijkse beslommeringen.
Eerst helemaal opgestaan, vroeger ging ik nog wel eens vroeg naar de bakker om vers brood te halen
voor het ontbijt zo je je misschien kunt herinneren, ‘met de beste wensen’.
Nu wordt er enkel nog koffie gezet, die hier niet te zuipen is, ik heb in mijn leven al heel wat pakken koffie
uitgeprobeerd maar koffie is hier waarschijnlijk chochorei, een scherp spulletje dat toevallig ook bruin is.
En dan zijn er ook nog eens dertig soorten om uit te kiezen. Dikke ellende dus, en dan ben ik pas bij het ontbijt zonder brood
laat staan een eitje.

Het evenement van de dag was de markt in het dorp verderop, je kent dat wel: pleintje, vijf bestelautootjes met zelf
geplante slaplantjes en allerlei kruiden, altijd weer leuk om te zien en te ruiken vooral ook omdat er altijd wel
leuke landelijke types uit de witte bestelauto’s komen. Dan een kippengrilltent die het hele dorp laat geuren in strijd
met de visboer. Er is ook altijd een tentje waar een rij voor staat, dit keer een kaasmaker. Men hun tupperware
doosjes stonden ze in de rij te wachten tot de man hun doosjes vulde met witte verse kaasjes. Binnen het uur
is zo’n man zijn hele handel kwijt. En dan staat er altijd wel een man met matrassen waarvan je je afvraagt hoeveel mensen
in dit kleine dorp vandaag nu net een matras nodig hebben. En een man met tafels voor 4 pers. die je kon uitrekken via een ingenieus
systeem naar een tafel voor 16 pers. Je zal er maar net om verlegen zitten als je in Joujac woont.

Als snel kwamen we terecht bij ‘the place to be’ cafe ‘la Commerce’ waar we onder het genot van een kopje koffie en ieder twee
pastisjes de boel hebben bekeken. Niets te zien en toch aangenaam, in de schaduw van de ochtend zon. Dan was er nog een tentje
van een soort hippies, zij had een hele lange toeter op haar hoofd van gedraaid haar en ze verkocht banden voor in zulk haar.
Er was een man bij waarbij je ook zo’n toeter zou verwachten maar die had hij dan in een hele grote muts gedraaid als een sultan met een
franse kop eronder. De handel liep ook al niet daverend want de clientèle bestond vnl uit oude vrouwtjes die ik nog niet
zo snel met zo’n toeter zag lopen. Ik heb nog geen foto gemaakt omdat al die mensen met die fototoestellen me ineens vreselijk
tegenstaan, belachelijk gedoe ook, kijk gewoon en geniet, zegt de vrouw die ook altijd de nodige foto’s wegschoot om ze thuis weer in
de virtuele prullenbak te mikken. Maar op het terras bij la Commerce zaten echt heerlijke creaturen van wie ik graag een foto
had gehad. Er zat een man met een goeie, door de zon getaande, kop, op een bloem te kauwen, het was een grappig gezicht maar toen bleken
de batt van mijn toestel leeg. Net toen ik ook nog een man in een hangmat stoel zag hangen met een boek, zijn benen schommelend en zijn ogen dicht.
En naast ons zaten vier dames, waarschijnlijk ontsnapt uit het bejaardenhuis dat ik hier gezien heb, heerlijk vrolijk te wezen in vrolijke bloemetjes-
jurken met van die half afgezakte pantykousjes.

En zo besloten we, na rijp beraad, om de terugtocht naar huis te aanvaarden, ons in de auto te hijsen en in wel zeker 5 minuten naar huis te rijden
waar we aan het bakkeleien gingen wie de salade met garnalen ging maken, ik won en door de hete olie en de nog niet ontdooide garnalen had
ik haast door een steekvlam het hele huis in lichterlaaie. Zo maak je nog eens wat mee op vakantie.
Frits klooide vanmiddag wat aan in een rivier, niet met vis maar met stenen. En ik heb heerlijk rustig in de tuin zitten lezen en binnen wat ge-internet.
Ik heb bij de fnac (een kleintje) een paar lekker boeken gekocht. Ik zou natuurlijk uit de doeken kunnen doen welke boeken precies, wat ik er allemaal
al uit gelezen heb en welke sites ik op het net bezocht maar dan wordt het misschien een beetje al te enerverend voor op één dag.

Oeps, vergeet ik nog een saillant detail. Toen Frits huiswaarts keerde van zijn rivierentocht stond er een
oud vrouwtje langs de weg van zeker 100 met een boodschappentasje in haar hand, te liften.
Frits stopte en hielp haar de auto in, dat zijn nog eens gezellige goed daden dacht hij en hij vroeg
haar waar ze heenmoest. Ze streek haar bloemetjesjurk glad om haar knokige benen en mompelde iets onverstaanbaars terug.
De vrouw had tand noch kies in haar mond en hij verstond geen woord van wat ze zei.
Wat nu, ze moest toch ergens heen, ze zwaaide wat met haar hand en frans volgde haar instructies.
Toen zei ze iets wat hij zo ongeveer begreep. Waar zij heen moest, geen idee maar toen vroeg ze waar frits
dan heen moest. O jee, dat was helemaal niet de goede richting. Dat was natuurlijk helemaal niet erg, frits zou haar wel thuisbrengen.
En zo kwam hij dan ergens in een achterafdorp waar hij maar bij een zandpad moest stilhouden, de rest ging ze lopen
want dat was met de auto niet te doen mar niet na frits uitbundig bedankt te hebben. Zo maakt een mens nog eens wat mee.

Er was een film op de tv, de verboden stad. Eenmysterieuze en
grootst opgezette film over het China in de 10e eeuw ofzo. Ik zat al helemaal klaar toen ik bedacht
dat dit wel een hele kleine tv was en toen de film begon was hij ook nog eens een streep op het toch
al zo piepschermpje. Het beloofde een prachtige film te worden maar duizenden soldaten op een paar
centimetertjes of honderden vrouwen die tegelijkertijd worden aangekleed voor de grote keizer.
http://www.allocine.fr/film/fichefilm_g ... 08517.html
het was allemaal veel te piep en mijn ogen trokken het niet, ik ben nog op een keukenstoel gaan zitten met
mijn snufferd haast op het scherm maar het mocht niet baten. Het eerste stuk kon ik net volgen, de grote keizer
was met zijn oudste zoon op oorlogspad met een joekel van een leger, de jongste zoon moest op het keizerrijk passen
met zijn moeder de keizerin. De jonge keizer in nooit spe zei steeds tegen zijn moeder: keizerin moeder, je bent de hele
dag in mijn gedachten. Ik vond dat bijzonder grappig, en dacht onmiddellijk, ja natuurlijk net zo als de zoon van frits mij de godganse
dag in gedachten heeft ;)))))))))

Nou ja, het mini-apparaatje is uitgegaan maar frits vond nog iets over franse zangers en in 1 kleine kamer wordt dat al snel meekijken geblazen. We waren vandaag ook nog in het dorpje
van Jean Ferrat, zo’n oude franse zwijmelaar. Er was een heel gebouw voor hem ingericht en er werd veel
geld verdiend aan de dode chansonnier, hele bussen met ouwe wijfjes strandden in het dorp. Er was een
vrouwtje bij die kon alleen nog maar 90 graden lopen, daar was mijn ome Willem met zijn levenslange spit, niks bij. Je maakt wat mee hier.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 25 jun 2015, 16:05

Ik zie dat ik in herhaling begin te vallen maar het is niet anders, herhaingen horen bij het leven en dus ook bij mijn dag, dit was hem van fgister.


Vandaag weer een zeer enerverende vakantiedag en dan zijn er nog mensen die zeggen
dat vakantie in het leven is geroepen om te ontkomen aan de drukte van de dagelijkse beslommeringen.
Eerst helemaal opgestaan, vroeger ging ik nog wel eens vroeg naar de bakker om vers brood te halen
voor het ontbijt zo je je misschien kunt herinneren, ‘met de beste wensen’.
Nu wordt er enkel nog koffie gezet, die hier niet te zuipen is, ik heb in mijn leven al heel wat pakken koffie
uitgeprobeerd maar koffie is hier waarschijnlijk chochorei, een scherp spulletje dat toevallig ook bruin is.
En dan zijn er ook nog eens dertig soorten om uit te kiezen. Dikke ellende dus, en dan ben ik pas bij het ontbijt zonder brood
laat staan een eitje.

Het evenement van de dag was de markt in het dorp verderop, je kent dat wel: pleintje, vijf bestelautootjes met zelf
geplante slaplantjes en allerlei kruiden, altijd weer leuk om te zien en te ruiken vooral ook omdat er altijd wel
leuke landelijke types uit de witte bestelauto’s komen. Dan een kippengrilltent die het hele dorp laat geuren in strijd
met de visboer. Er is ook altijd een tentje waar een rij voor staat, dit keer een kaasmaker. Men hun tupperware
doosjes stonden ze in de rij te wachten tot de man hun doosjes vulde met witte verse kaasjes. Binnen het uur
is zo’n man zijn hele handel kwijt. En dan staat er altijd wel een man met matrassen waarvan je je afvraagt hoeveel mensen
in dit kleine dorp vandaag nu net een matras nodig hebben. En een man met tafels voor 4 pers. die je kon uitrekken via een ingenieus
systeem naar een tafel voor 16 pers. Je zal er maar net om verlegen zitten als je in Joujac woont.

Als snel kwamen we terecht bij ‘the place to be’ cafe ‘la Commerce’ waar we onder het genot van een kopje koffie en ieder twee
pastisjes de boel hebben bekeken. Niets te zien en toch aangenaam, in de schaduw van de ochtend zon. Dan was er nog een tentje
van een soort hippies, zij had een hele lange toeter op haar hoofd van gedraaid haar en ze verkocht banden voor in zulk haar.
Er was een man bij waarbij je ook zo’n toeter zou verwachten maar die had hij dan in een hele grote muts gedraaid als een sultan met een
franse kop eronder. De handel liep ook al niet daverend want de clientèle bestond vnl uit oude vrouwtjes die ik nog niet
zo snel met zo’n toeter zag lopen. Ik heb nog geen foto gemaakt omdat al die mensen met die fototoestellen me ineens vreselijk
tegenstaan, belachelijk gedoe ook, kijk gewoon en geniet, zegt de vrouw die ook altijd de nodige foto’s wegschoot om ze thuis weer in
de virtuele prullenbak te mikken. Maar op het terras bij la Commerce zaten echt heerlijke creaturen van wie ik graag een foto
had gehad. Er zat een man met een goeie, door de zon getaande, kop, op een bloem te kauwen, het was een grappig gezicht maar toen bleken
de batt van mijn toestel leeg. Net toen ik ook nog een man in een hangmat stoel zag hangen met een boek, zijn benen schommelend en zijn ogen dicht.
En naast ons zaten vier dames, waarschijnlijk ontsnapt uit het bejaardenhuis dat ik hier gezien heb, heerlijk vrolijk te wezen in vrolijke bloemetjes-
jurken met van die half afgezakte pantykousjes.

En zo besloten we, na rijp beraad, om de terugtocht naar huis te aanvaarden, ons in de auto te hijsen en in wel zeker 5 minuten naar huis te rijden
waar we aan het bakkeleien gingen wie de salade met garnalen ging maken, ik won en door de hete olie en de nog niet ontdooide garnalen had
ik haast door een steekvlam het hele huis in lichterlaaie. Zo maak je nog eens wat mee op vakantie.
Frits klooide vanmiddag wat aan in een rivier, niet met vis maar met stenen. En ik heb heerlijk rustig in de tuin zitten lezen en binnen wat ge-internet.
Ik heb bij de fnac (een kleintje) een paar lekker boeken gekocht. Ik zou natuurlijk uit de doeken kunnen doen welke boeken precies, wat ik er allemaal
al uit gelezen heb en welke sites ik op het net bezocht maar dan wordt het misschien een beetje al te enerverend voor op één dag.

Oeps, vergeet ik nog een saillant detail. Toen Frits huiswaarts keerde van zijn rivierentocht stond er een
oud vrouwtje langs de weg van zeker 100 met een boodschappentasje in haar hand, te liften.
Frits stopte en hielp haar de auto in, dat zijn nog eens gezellige goed daden dacht hij en hij vroeg
haar waar ze heenmoest. Ze streek haar bloemetjesjurk glad om haar knokige benen en mompelde iets onverstaanbaars terug.
De vrouw had tand noch kies in haar mond en hij verstond geen woord van wat ze zei.
Wat nu, ze moest toch ergens heen, ze zwaaide wat met haar hand en frans volgde haar instructies.
Toen zei ze iets wat hij zo ongeveer begreep. Waar zij heen moest, geen idee maar toen vroeg ze waar frits
dan heen moest. O jee, dat was helemaal niet de goede richting. Dat was natuurlijk helemaal niet erg, frits zou haar wel thuisbrengen.
En zo kwam hij dan ergens in een achterafdorp waar hij maar bij een zandpad moest stilhouden, de rest ging ze lopen
want dat was met de auto niet te doen mar niet na frits uitbundig bedankt te hebben. Zo maakt een mens nog eens wat mee.

Er was een film op de tv, de verboden stad. Eenmysterieuze en
grootst opgezette film over het China in de 10e eeuw ofzo. Ik zat al helemaal klaar toen ik bedacht
dat dit wel een hele kleine tv was en toen de film begon was hij ook nog eens een streep op het toch
al zo piepschermpje. Het beloofde een prachtige film te worden maar duizenden soldaten op een paar
centimetertjes of honderden vrouwen die tegelijkertijd worden aangekleed voor de grote keizer.
http://www.allocine.fr/film/fichefilm_g ... 08517.html
het was allemaal veel te piep en mijn ogen trokken het niet, ik ben nog op een keukenstoel gaan zitten met
mijn snufferd haast op het scherm maar het mocht niet baten. Het eerste stuk kon ik net volgen, de grote keizer
was met zijn oudste zoon op oorlogspad met een joekel van een leger, de jongste zoon moest op het keizerrijk passen
met zijn moeder de keizerin. De jonge keizer in nooit spe zei steeds tegen zijn moeder: keizerin moeder, je bent de hele
dag in mijn gedachten. Ik vond dat bijzonder grappig, en dacht onmiddellijk, ja natuurlijk net zo als de zoon van frits mij de godganse
dag in gedachten heeft ;)))))))))

Nou ja, het mini-apparaatje is uitgegaan maar frits vond nog iets over franse zangers en in 1 kleine kamer wordt dat al snel meekijken geblazen. We waren vandaag ook nog in het dorpje
van Jean Ferrat, zo’n oude franse zwijmelaar. Er was een heel gebouw voor hem ingericht en er werd veel
geld verdiend aan de dode chansonnier, hele bussen met ouwe wijfjes strandden in het dorp. Er was een
vrouwtje bij die kon alleen nog maar 90 graden lopen, daar was mijn ome Willem met zijn levenslange spit, niks bij. Je maakt wat mee hier.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 25 jun 2015, 16:12

Ome Joop, ik wens u en de uwen een hele fijne vakantie toe

Ik droom van verre landen,
Exotisch witte stranden
Zonnen op een luchtbed,
met een rietje tussen m'n tanden
en massages door mooi gebruinde handen.
Vreugde vuren die tot in de ochtend branden.
Grote rieten hoeden, met van die brede randen.
Airco in de bus.
maar enkel in mijn dromen dus
ik blijf zitten waar ik zit, gewoon thuis,
een piesertje op de pot, en een Lewis op de buis.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 25 jun 2015, 16:32

Nog een dag, Yopi, Yopi, wat een hebberigheid nou weer.
Deze dag is eerder verschenen in de Trouw onder Beatrijs weet alles bestens

Geachte “ met de beste wensen”,

Daar oma Beatrijs niet alleen alles beter weet maar ook oh zo graag vertelt van vroege tijden toen alles nog volgens de etiquette verliep
en iedereen zich een beetje aan de gangbare moraal hield, altijd netjes de deuren openhield voor dames en de normen in acht hield inzake
het vertrek van een reisgezelschap die nooit uitgezwaaid mag worden maar aan wie altijd moet worden gevraagd of ze het reisnaaigarnituursetje
niet vergeten heeft in de valises te pakken tussen de plusfours en het jaeger ondergoed van Jansen en Tilanus.
Oma Beartrijs wil haar kennis hoe het heurt graag verspreiden onder het volk zodat denieder er een vorkje over kunnen meeprikken qua onder wijs.

Tja ‘met de beste wensen” zo valt het tante Bea op dat je helaas geen vlooien hebt om op te passen, want vlooien zijn dieren uit het kleine beestjesrijk die gemakkelijk zijn te dresseren,
je kunt ze leren buigen voor de vliegen en de mieren de schrik aan laten jagen. En dn kun je een van heen tot circusdirecteur bombarderen zodat de andere vlooien reuze jaloers worden,
want directeur, dat willen allee vlooien wel zijn en dan heb je meteen wat reuring in de vlooientent.

Zo had mijn oma altijd motten in haar huis, ook reuze aardige diertjes. Je hoeft je klerenkast nooit meer op te ruimen want ze vraten al haar kleren op, maakten gezellige gaatjes in haar
deftige mantelpakjes en deux pièces voor als het zomer werd en de zon vroeg om een luchtiger geheel. En dan zaten ze ook nog in de keukenhanddoeken in de kelderkast en van daaruit dan naar beneden, naar de souterrains waar ze huisden in de grote vloerkleden, de tafelkleden, winterjassen en wat al dies meer zij. Oma Batrijs heeft deze guitige beestjes altijd geprezen om hun creativiteit,
daar ze in no time weer nieuwe creaties genereerden van een sjiekmottenmerk.

“met de beste wensen”, leuk dat je zo meeleeft met de onaangekondigde reisavonturen van uwen huisgenoten, en ook nog tips aan de hand doet geheel en al gratis nog wel. Hoewel we vandaag wel al in Vals
les Bains waren, meestal is zo’n kuuroord een vervallen bende maar hier viel het reuze mee en bovendien is het prachtig weer, het ochtendzonnetje scheen veelbelovend en er was een leuke braderie in het park voor het casino. Dat ochtendsfeertje, tja ik weet het ‘ met de beste wensen’ ochtendsfeertjes zijn niets voor u, maar toch vind ik het altijd heel speciaal, de bakker waar de eerste klanten zich al melden, het cafe dat zijn luiken opent en het plein alvast wat natspuit voor het komende zonnegeweld, de barbier die staat te praten met de opticien omdat hun klanten nog op 1 oor liggen, de burgemeester van het plaatselijke gat dat zijn bonbonbuikje en zijn armen eens komt strekken net buiten de deur van de boucherie, want in frankrijk hebben burgemeesters van gehuchten een dubbelfunctie en zijn daarmee tevens keizer van het 30 koppig volk. Het is hier eigenlijk gewoon nog Asterix en Obelix, geen spat veranderd, de markt is de oude arena waar nu jeudeboules wedstrijden worden uitgevochten, de visvrouw gilt nog net zo hard.
Frankrijk heeft of had ten tijde van oma Beatrijs vertelt, een nationale visvrouw die ook een lekker moppie zingen kon, ze zong nogal uit volle borsten en ze had een rrrrrr.. die daar weer uitrolde, en daarom werd ze la poisonniere genoemd, de visvrouw.
htpps://www.youtube.com/watch?v=zyDZc8QDlYY

Nu ben je ongetwijfeld reuze nieuwsgierig naar wat ik zoal gescoord heb op de rommeltoestand in het door jou geliefde Vals les Bains” Nou fasten your seatbells, komtie:

Afbeelding

Het kleedje is van het huis. Het is een houten schilderij, een oude rugzak, helemaal te gek met leren riempjes en gespjes van achter, misschien niet zo praktisch als nieuwe maar ik viel erop en werd hebberig. En verder een ritsje
cd’s. De jongen vertelde me dat alle cd’s die hij verkocht afkomstig waren van zijn schoonmoeder die er altijd heel zorgvuldig mee om was gegaan, hij schatte mij wel in op de smaak van zijn schoonmoeder en hij zat er niet eens zo ver naast . Ik zocht er twintig uit, legde de helft weer terug en toen weer de helft, waarna ik er 5 overhield, alleen voor in de auto want daar hebben we er nu eentje inloggen en die komt onze neus uit.
En zo zwoelen we dan over de bergweggetjes hier met de sensuele stem van Carla Bruni, de vrouw van ex president Nicolas Sarkozy.
Ze doet op de cd niet dat kuchje waarmee ze begint en gelukkig kon frits het videootje niet zien anders hadden we allang ergens in een afgrond gelegen want het is wel een zwoele , die presidentenvrouw. Je zal zo’n vrouw thuis hebben zitten, knap vermoeiend lijkt me maar ik ben dan ook geen man.

We zitten in een huis, een van de drie naast die van een mevrouw die alleen in een groot huis ernaast woont, haar man is 6 jaar geleden overleden en nu doet ze, een klein mank vrouwtje, alles zelf haar huis, de drie veehuurhuizen, groentetuin,worstenmaken etc kortom een duizendpoot. We hebben uitgebreid bij haar aan de pastis gezeten en ik ken nu haar hele leven. Waar de drie huizen staan was eerst de stal voor de beesten daarnaast de boerderij waar haar ouders woonden, Toen haar man in beeld kwam hebben ze samen een apart huis gebouwd, en dan komt steeds haar zuster uit het dorp met wie we ook al zeer bevriend zijn en die heeft dan haar kleindochter te logeren die gaat vissen in de beek hier. Ver der hebben we al sla uit haar tuintje gegeten. Dan zal ik nu, om de email maar zo lang mogelijk te maken nog even een kunstwerk laten zien dat hier aan de wand hangt.

Afbeelding


Rest mij verder nog, ‘met de beste wensen’ jou een prettige nacht toe te wensen met veel plezier en aanverwanten.

met vriendelijke toegenegen groet,
“au temps perdu, nu in de Ardèche”

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jun 2015, 21:49

yopi schreef:Woensdag 24 juni 2015.

Niet zo best. Ondanks mijn inspanningen om wat gezonder te leven.
Het evenwichtspunt tussen jong en oud heb ik al lang overschreden.
Ik heb last van mijn lijf, ipv dat die mij energie geeft.

Denk ik maar aan wat ik zo meteen ga eten:

Rabarber uit eigen tuin van iemand anders. Tuinbonen uit een pot.
Met worstjes van biologische oorsprong.
Die laatste ga ik oppimpen met curry-saus van Heinz.

Jullie ook smakelijk eten toegewenst.
Het houdt je in het leven zeg ik altijd maar.

Dat is al begonnen met de borstvoeding van mijn moeder.
Anders had ik het niet gered.
Was ik het toetje vergeten. Sorry Blin.

Cream Crackers met rockefort.
En dan nog twee plakken keek.
Van die chocala-vanille combinatie.

Thuis-vakantie zeg maar.

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 2
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 25 jun 2015, 22:26

25-6-2015
__________________
Weer een doodgewone dag. Beroerd wakker geworden, al de hele week, en nu toch weer tot laat opblijven ondanks mijn goede voornemens. (Wat ben ik toch zwak van geest.) Vol verlangen wachten op de vrije dagen om de hoek, even 3 maanden mijn gang gaan, relaxen.
Ik weet dat het niet gaat lukken. Al enige tijd vast in het verleden na een reunie met de positieve kant van mijn verleden. Al weken down van nostalgie, vrije tijd zal zodadelijk samen met de al aanwezige spijt zijn steentje bijdragen.

Ondanks mijn angst voor vrije tijd is mijn afkeer van doen niet verminderd, misschien omdat ik wat ziekjes ben.. Verder wel een oké dag, er heeft zich niks bijzonders afgespeeld, misschien ook wel jammer.

P.S.

Ik merk dat als ik schrijf over mijn deprimerende gedachten de miserie enkel toeneemt. (Weer een stukje zelfkennis opgedaan.) Ik neem aan iets tijdelijks? Het negeren klinkt als zo'n tijdelijke oplossing.. Het werkt echter wel.
Desillusie stelt nooit teleur

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 26 jun 2015, 09:21

Beste “met de beste wensen”,

Al weer een dag vol belevenissen, mocht het nog lang zo doorgaan, kom ik vast gestresst thuis.
Vanmorgen eerst een uurtje of twee op het terras van du Commerce gezeten in de lome ochtendzon.
Le patron en la patronne zijn er twee daagjes tussenuit, vanavond komen ze gelukkig terug want ik mis ze nu al een beetje.
Hij, altijd vrolijk en zij reuze handig manoeuvrerend met kopjes en glazen sur la terrasse. Hij kletsend met de kabbelende klant,
zij met een lapje om alle tafeltjes weer schoon te vegen, het zal je hier bevallen de man/vrouw verhouding is hier nog ongerept.
De vrouwen zie je met de boodschappenmanden en de mannen bespreken belangrijke zaken op het terras. De vrouwen hoor je
even later in hun keukens het geluid verspreiden van pannen, bestek en glazen, terwijl de mannen jeu de boulen alsof ze
wereldpolitiek bedrijven, zo ernstig nemen ze de zaak.

Van de dames van de bejaardenresidence heb ik er maar eentje gezien, ik hoop niet dat de andere inmiddels zijn overleden maar
ik denk het haast van niet want op het plein staat een huisje het "poids public” dat was de plaatselijke weegschaal om de beesten te
wegen die verhandeld werden maar ook auto’s. Het huisje is een soort monumentje maar ervoor ligt een soort lessenaar met een schriftje
en daar kun je iets kwijt over een overleden mevrouw van 93, niks dan goeds uiteraard en met je naam en adres zodat ze van boven
nog een kaartje terug kan sturen mocht ze daar tijd voor vinden tussen al die hemelse geneugten door.
Ik heb er natuurlijk ook een hartelijk woordje bijgeschreven met een schietgebedje, mijn adres en email voor je weet maar nooit.
Met de rug van de Hollandse man die altijd met luide stem zijn stamtafel op komt eisen (hollanders in den vreemde zijn echt vreselijke
luidruchtige luitjes, meestal de vrouw bedillerig voorop om de allerbeste tafel te bepalen van het hele terras), gaat het vandaag een stuk beter,.
Er zat nog een stel waarvan de man een fototoestel had in een grote tas met een etui eromheen van stof en drie grote toeters, die werden
uitgepakt, eens op de lens werden gedraaid en dan er weer vanaf, ook zo kan je dus een stressvolle vakantie hebben zoals wij, dacht ik nog.
Dan zaten er nog twee mannen die ik nog niet kende, de een een opa die het de hele tijd over zijn kleindochter had en die wijdbeens (nee, die niet)
in zijn klein blauwe short een beetje met de inhoud zat te spelen, hij had veel plezier met zijn maat, meer het type van een heer op stand maar
dan op vakantie en met de oma aan het tafeltje ernaast die de heren een beetje op zat te juinen. Ja, ‘met de beste wensen’ , het kan je allemaal
zomaar overkomen op een donderdagmorgen in een klein frans dorp ergens in de Ardeche.

Om vijf uur gingen we terug naar het plein voor een borreltje, het was behoorlijk levendig voor het plein zijn doen, er stonden fanatieke jeu de
boulers, en er speelden kindertjes op het zanderige autovrije plein. Ik ging even op het bankje zitten dan helemaal was ingeleefd in een plataan
geen idee hoe dat gegaan moest zijn. Ik voelde leven aan mijn zij en begon een praatje over de mannen waar we naar keken, zo druk verzonken
in hun spel. Ik vroeg haar of ze uit het dorp kwam of dat ze misschien ook op vakantie was, omdat het stil bleef hield ik het gesprek een beetje
gaande met wat gemeenplaatsen. Later, veel later bleek dat ze Fifi heette en dat ze meegekomen was met een van de jeu de boulers en dat ze
woonde op fietsafstand, althans dat maakte ik op uit het feit dat de fiets die naast haar stond steeds in de gaten werd gehouden door een vrolijkerd
met een korenblauw t-shirt. Ze wonen met zijn drieeen in het dorp, eigenlijk is ze meer gebonden aan de vrouw des huizes maar die was vandaag
op bezoek bij haar zuster in Aubenas, vandaar dat ze zich maar even zelf een beetje moest vermaken op het plein en ook een beetje met mij.
Aangezien we meteen een vriendschapsband voelden , althans ik neem aan dat zoiets van twee kanten komt, vroeg ik of ik een foto van haar
mocht nemen en dat mocht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jun 2015, 17:25

ManeoPugno schreef:25-6-2015
__________________
Weer een doodgewone dag. Beroerd wakker geworden, al de hele week, en nu toch weer tot laat opblijven ondanks mijn goede voornemens. (Wat ben ik toch zwak van geest.) Vol verlangen wachten op de vrije dagen om de hoek, even 3 maanden mijn gang gaan, relaxen.
Ik weet dat het niet gaat lukken. Al enige tijd vast in het verleden na een reunie met de positieve kant van mijn verleden. Al weken down van nostalgie, vrije tijd zal zodadelijk samen met de al aanwezige spijt zijn steentje bijdragen.

Ondanks mijn angst voor vrije tijd is mijn afkeer van doen niet verminderd, misschien omdat ik wat ziekjes ben.. Verder wel een oké dag, er heeft zich niks bijzonders afgespeeld, misschien ook wel jammer.

P.S.

Ik merk dat als ik schrijf over mijn deprimerende gedachten de miserie enkel toeneemt. (Weer een stukje zelfkennis opgedaan.) Ik neem aan iets tijdelijks? Het negeren klinkt als zo'n tijdelijke oplossing.. Het werkt echter wel.
Herkenbaar voor mij. Als we het tenminste over iets hebben dat een beetje hetzelfde is.
Bij mij zijn dit soort toestanden er als ik niet geïnspireerd ben.
En dan mok ik zo iets als: Als er dan toch niks binnen komt, doe ik ook niets. En zeker als het over lullige dagelijkse toestanden gaat: dingen die nog gedaan zouden moeten worden, lullige zorgjes en zo meer.

Want: als je weer es wel geïnspireerd zou zijn, zou je met gemak ook aandacht kunnen geven aan dat soort dingen.

Een soort burgerlijke ongehoorzaamheid: Fuck the world. Fuck mezelf.

Maar misschien ligt dat bij jou anders ...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jun 2015, 17:26

Een soort 'In between'.

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 2
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 29 jun 2015, 07:48

Ik denk dat een bepaald soort uitzichtloosheid me dwars zit. Elke dag het zelfde liedje, beroerd wakker, school (weer een heel verhaal op zich), laat op en dan weer tukken. Plus de bijkomende problemen waar ik regelmatig tegenaanloop.
Ik moet gewoon een manier vinden om dit weg te drukken en ik denk dat ik die gevonden heb, waar ik eerst zat weg te kwijnen in eenzaamheid, zal ik nu vaker met vrienden optrekken, ik heb op parkpop een hele groep vrienden gemaakt, dat zal verlossing bieden. (Hoop ik.)

En het kan geen kwaad dat ik gister iemand heb ontmoet. :whistle: Tenzij dat kapot loopt natuurlijk, dat zou niet helpen.
Ik kan het ook niet helpen dan te denken dat ik weer enigszins terugval in een depressie.. Ik ga mijn uiterste best doen mij niet te laten aantasten erdoor. (Meteen weer van die uitzichtloosheid af.)

Meteen de hoe was je dag ook weer gehad.
Desillusie stelt nooit teleur

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 29 jun 2015, 12:09

Vanmorgen bedacht ik me de dag maar eens voortvarend te beginnen als stilte voor de aanzinderende hittegolf. De colleges zijn goddank voorbij en ik besloot dan maar mijn kamer uit te mesten. Toen ik over dit plan nadacht leek het me ook wel leuk staan als een soort cv op deze site, kijk eens wat ik nu weer geflikt hebt deze dag, tussen al die meligheid hier.

Tussen het dictaat microbiologie en patholgie piepte een kleurig hoekje te midden van het sombere zwart wit. Het bleek een foto van mijn moeder en ineens wist ik een veel nuttigere besteding van deze nog koele morgen, waarbij de ochtend zon haar eerste stralen pas toonde in de hoek van mijn kamer waar de kast stond.

Ik liet de boel de boel en nam haar pose aan. Het was een eigenaardig gevoel. Als puber wil je niet dat je ouders doen wat ze doen en je wilt het zeker niet zien. Bij mij duurde dat echt nog jaren. Seks was ok alleen niet als mijn ouders het deden, jak.

Nu lag ik dan, weliswaar niet op een sky stoel maar op mijn zelf inelkaar geknutselde hemelbed, in de zelfde houding als mijn moeder ooit. Mijn borst vond het eerst een beetje neppig, voelde zich tweederangs en mijn tepel weigerde zich te tonen, verschool zich in mijn zachte vlees. Even dreigde alles mis te lopen, mijn ketting verstrikte in mijn armband, ik ben dan ook niet zo'n schwule als mijn moeder, zelfs een ketting weet ik niet met schwung te dragen maar laat zich onmiddellijk vergrijpen aan nog zo'n kleiner exemplaar.

Mijn middel en wijsvinger glipten in mijn slipje terwijl ik mijn deur hoorde piepen, voetstappen meldden zich terwijl de deur weer in het slot viel. Ik ging zitten in de mij zo vertrouwde bureaustoel en keek.

Mijn dag kon niet meer stuk.

Ook al wist ik dat het ook een droom kon zijn omdat ik net een stukje las over de jongens van IS die zich zagen als spiegels van Adam en dat er spiegels bij waren die Adam niet bevielen en dat die spiegels daarom gebroken moesten worden.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 29 jun 2015, 12:15

Afbeelding[/img]

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 30 jun 2015, 11:34

Het cannicuult hier dat het een lieve lust is, er waren rond prime time (17.00 uur) zelfs geen jeu de boulers op het plein. Het was rustiger dan ik ooit gezien had. Café du Commerce was op maandag gesloten, eerst maar een Dauphineetje voor de broodnodige informatie, het jaarlijkse uitje van de compagnie Les Mobilettes, badmintonuitslagen van “des Plumes” uit Vals les Bains, un concert prestigieux à l’église Saint Pierre en familiefeesten in Valgorge en meer van die zomerlijkheden die niemand hier echt missen kan, zo ook ik niet. En niet te vergeten de canniculevoorspellingen in getallen (tot 42 graden) en de sudoku. Maar helaas, ook de Tabac was dicht op maandag. Het vriendelijke meisje dat alle kaarten van 1:25000 voor me uitgevouwen had omdat je er eigenlijk 7 moet kopen om de omgeving van ons dorp te kunnen bevatten, had een dagje vrijaf om zich te herstellen van een drukke werkweek. Dan maar de bakker, ook dicht op maandagmiddag, evenals de Vival.

Op het terras van le Progrès bedacht ik me dat ik aan de achterkant van het dorp nog een bakker had gezien. Ik verzamel moed om me door de hitte te begeven, gelukkig is het straatje schaduwrijk.
Ik rammel aan de ijzeren deurklink en ja wel de deur gaat met veel gerinkel open. Er komt een meisje vanachter een gordijn en zegt me vriendelijk bonjour. Het was een knappe jonge vrouw van een jaar of 25, die nu voor de lege schrappen staat. Ik vraag haar in mijn zondagste frans of ze nog iets overheeft dat op brood lijkt, ze lacht me vriendelijk toe en vraagt of ik een nederlandse ben. Non, zeg ik snel, ik kom uit het noorden. Het meisje excuseert zich en dan is het mijn beurt om te lachen, ik beken dat ik het niet leuk vind dat mijn frans zo hollands klinkt en vraag haar hoe zij hier zo belandt is, is het het werk of de liefde. ‘De liefde’ antwoord ze met een zucht.

Vanachter het gordijn komt nu een robuuste franse jongen, mijn ogen gaven zich de kost voor wie je in hemelsnaam zou willen emigreren , je moedertaal inwisselen, je geboortegrond. Maar deze jongen bakker mocht er werkelijk zijn. het meel nog all over the place, zijn vriendelijke ogen in zijn verhitte gezicht. Hij legde twee ronde broodjes op een schrap en verdween weer achter het gordijn. Ik zei tegen het meisje dat ik nu wel begreep wat haar hier zoal in dit land hield.

O, zei ze maar het is hier ook vreselijk mooi, zoveel nieuwe paden te ontdekken maar de bakker is trouwens niet de rede dat ik hier ben komen wonen. Mijn rede woont in het kasteel aan het begin van het dorp, niet de ruine maar de kleinere nieuwe versie. De markies van Ulincourt.De markies van Ulincourt is 93 jaar wijsheid, de zachtaardigste man die ik ooit heb gekend. Zijn ogen staan stijf dat hij niet ziet. In zijn huis woont zijn verpleegster en ik als hij me niet naar elders stuurt om wat te leren. Het liefste bleef ik de hele dag aan zijn voeten liggen om zo nu en dan zijn handen door mijn haar te voelen woelen maar hij staat het me niet toe. Zo woon ik alweer 6 maanden bij de bakker om nederigheid te leren. Nederigheid?, vraag ik geschrokken. Ja, zegt het meisje zacht, ik daal af in het dorp, de bakker leert me nederigheid en en passant verkoop ik zijn brood en onderhoud zijn klanten met eenvoudige vriendelijkheid zoals de markies me onderwees.

http://i288.photobucket.com/albums/ll18 ... qoyeit.jpg

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 30 jun 2015, 11:34

Het cannicuult hier dat het een lieve lust is, er waren rond prime time (17.00 uur) zelfs geen jeu de boulers op het plein. Het was rustiger dan ik ooit gezien had. Café du Commerce was op maandag gesloten, eerst maar een Dauphineetje voor de broodnodige informatie, het jaarlijkse uitje van de compagnie Les Mobilettes, badmintonuitslagen van “des Plumes” uit Vals les Bains, un concert prestigieux à l’église Saint Pierre en familiefeesten in Valgorge en meer van die zomerlijkheden die niemand hier echt missen kan, zo ook ik niet. En niet te vergeten de canniculevoorspellingen in getallen (tot 42 graden) en de sudoku. Maar helaas, ook de Tabac was dicht op maandag. Het vriendelijke meisje dat alle kaarten van 1:25000 voor me uitgevouwen had omdat je er eigenlijk 7 moet kopen om de omgeving van ons dorp te kunnen bevatten, had een dagje vrijaf om zich te herstellen van een drukke werkweek. Dan maar de bakker, ook dicht op maandagmiddag, evenals de Vival.

Op het terras van le Progrès bedacht ik me dat ik aan de achterkant van het dorp nog een bakker had gezien. Ik verzamel moed om me door de hitte te begeven, gelukkig is het straatje schaduwrijk.
Ik rammel aan de ijzeren deurklink en ja wel de deur gaat met veel gerinkel open. Er komt een meisje vanachter een gordijn en zegt me vriendelijk bonjour. Het was een knappe jonge vrouw van een jaar of 25, die nu voor de lege schrappen staat. Ik vraag haar in mijn zondagste frans of ze nog iets overheeft dat op brood lijkt, ze lacht me vriendelijk toe en vraagt of ik een nederlandse ben. Non, zeg ik snel, ik kom uit het noorden. Het meisje excuseert zich en dan is het mijn beurt om te lachen, ik beken dat ik het niet leuk vind dat mijn frans zo hollands klinkt en vraag haar hoe zij hier zo belandt is, is het het werk of de liefde. ‘De liefde’ antwoord ze met een zucht.

Vanachter het gordijn komt nu een robuuste franse jongen, mijn ogen gaven zich de kost voor wie je in hemelsnaam zou willen emigreren , je moedertaal inwisselen, je geboortegrond. Maar deze jongen bakker mocht er werkelijk zijn. het meel nog all over the place, zijn vriendelijke ogen in zijn verhitte gezicht. Hij legde twee ronde broodjes op een schrap en verdween weer achter het gordijn. Ik zei tegen het meisje dat ik nu wel begreep wat haar hier zoal in dit land hield.

O, zei ze maar het is hier ook vreselijk mooi, zoveel nieuwe paden te ontdekken maar de bakker is trouwens niet de rede dat ik hier ben komen wonen. Mijn rede woont in het kasteel aan het begin van het dorp, niet de ruine maar de kleinere nieuwe versie. De markies van Ulincourt.De markies van Ulincourt is 93 jaar wijsheid, de zachtaardigste man die ik ooit heb gekend. Zijn ogen staan stijf dat hij niet ziet. In zijn huis woont zijn verpleegster en ik als hij me niet naar elders stuurt om wat te leren. Het liefste bleef ik de hele dag aan zijn voeten liggen om zo nu en dan zijn handen door mijn haar te voelen woelen maar hij staat het me niet toe. Zo woon ik alweer 6 maanden bij de bakker om nederigheid te leren. Nederigheid?, vraag ik geschrokken. Ja, zegt het meisje zacht, ik daal af in het dorp, de bakker leert me nederigheid en en passant verkoop ik zijn brood en onderhoud zijn klanten met eenvoudige vriendelijkheid zoals de markies me onderwees.

http://i288.photobucket.com/albums/ll18 ... qoyeit.jpg

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jul 2015, 17:47

Ik ben klein geworden vandaag. Vanwege ... je weet wel ...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jul 2015, 22:21

Vandaag weer fijn gebridged met mijn zus.
In de zomer periode. Vandaag geen stilte momenten voor mensen die gestorven waren. Iedereen was er nog.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 12 jul 2015, 17:16

Eigenlijk ga ik er elke morgen weer dat het enige haalbare in het leven is om het te leven zoals het geleefd moet worden en doorgaans ondervind ik daarbij niet al te grote moeilijkheden. Mochten er zich prangende levensvragen voordoen dan probeer ik die op te lossen met wat denkwerk maar vooral ook met een lach. Een lach schept de nodige afstand van het geheel is mijn ervaring. Ik kan me behoorlijk vast denken maar op tijd komt dan altijd weer het moment dat ik het liefst onbevangen op zoek ga naar de bijbehorende lach om de zaak te relativeren.
Soms ben ik een lezer die op zo’n levensvraag stuit maar soms ook ben ik een toeschouwer die niet echt partij is in een voorval dat mij op de gedachte brengt omdat ik op een of andere manier verwikkeld ben in het verhaal van het draaiende moment.
Soms lijkt het of de betreffende levensvraag me verheft en een andere keer drukt ze me juist erg het stof in en moet ik eerst op zoek naar wat afstand, hetzij in de vorm van een lach, hetzij aan een futiel nevendenken waardoor ik zijdelings de vraag kan benaderen en aan een onderzoek onderwerpen.
Ik heb wel eens gedacht dat het met de dichtheid van levensvragen heeft te maken, ze zijn veelal te beladen, te geconcentreerd en er moet eerst wat van hun kracht worden afgenomen alvorens ze bij de horens te kunnen vatten.

Uiteraard kan de dag ook luchtig beginnen.
Zo ben ik de afgelopen maanden de dag begonnen met een spreuk te verzinnen, eentje waar ik ook werkelijk iets aan heb. De volgende dag moet ik dan de voorgaande herhalen van mezelf en er een nieuwe bij aansluiten. Eergisteren was mijn laatste spreuk, de rij werd me te lang en ik raakte mijn eigen tel kwijt. De laatste was: “ tel je onsmakelijkheden en schaam je” Geheel nieuw waren ze natuurlijk niet omdat elke uitspraak we weer te herleiden is op een andere, er wordt nauwelijks nog iets nieuws gezegd en mede daarom ben ik er maar mee gekapt.

Normaliter sta ik dan op, ga naar de toilet, zet thee en haal de krant uit de bus, die ik vervolgens uitspreid over het tafelblad en waar ik dan met mijn dampende kop thee achter ga zitten. Een heerlijk moment voor de hectiek van de dag losbarst.

Maar niet vanmorgen. Vanmorgen was alles heel anders.
Ik was in een verkeerde en mij geheel onbekende film beland…

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6593
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 jul 2015, 00:59

Normaliter sta ik dan op, ga naar de toilet, zet thee en haal de krant uit de bus, die ik vervolgens uitspreid over het tafelblad en waar ik dan met mijn dampende kop thee achter ga zitten. Een heerlijk moment voor de hectiek van de dag losbarst.

Maar niet vanmorgen. Vanmorgen was alles heel anders.
Ik was in een verkeerde en mij geheel onbekende film beland…
Wat is er gebeurd?
Heb je de TV uitgezet?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 jul 2015, 01:16

Welnee, ben je gek, daar ben ik veel te nieuwsgierig voor.

Nieuwsgierigheid vind ik zeker een van de deugden van een mens, ik kweek de mijne zorgvuldig, probeer er niet te slordig mee om te springen zodat ze kan groeien op een vruchtbare bodem. Nieuwsgierigheid heb je in soorten en maten. Allereerst is er het platte soort, het raakt een soort gluurderigheid maar dan allengs (djee, mooi vergeten woord, ouderwets maar met een vleugje sjiek) en dan van daaruit verder, meer een fier rechtopstaand soort nieuwsgierigheid vaak uitmondend in leergierigheid omdat nieuwsgierigheid vaak niet voor niets wordt bevredigd maar er vaak een prijskaartje aanhangt van onderzoek, lering of expertise.

Kortom, de tv uitdoen zou echt wel het laatste zijn wat ik in zo'n geval zou doen en bovendien wie had het hier over een tv, ik had het over een film. Op deze wijze geraakt men als snel in een soort geschiedvervalsing die in het ergste geval zelfs uit kan stromen tot grove leugens.

Blin
Posts in topic: 16
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 jul 2015, 01:17

Welnee, ben je gek, daar ben ik veel te nieuwsgierig voor.

Nieuwsgierigheid vind ik zeker een van de deugden van een mens, ik kweek de mijne zorgvuldig, probeer er niet te slordig mee om te springen zodat ze kan groeien op een vruchtbare bodem. Nieuwsgierigheid heb je in soorten en maten. Allereerst is er het platte soort, het raakt een soort gluurderigheid maar dan allengs (djee, mooi vergeten woord, ouderwets maar met een vleugje sjiek) en dan van daaruit verder, meer een fier rechtopstaand soort nieuwsgierigheid vaak uitmondend in leergierigheid omdat nieuwsgierigheid vaak niet voor niets wordt bevredigd maar er vaak een prijskaartje aanhangt van onderzoek, lering of expertise.

Kortom, de tv uitdoen zou echt wel het laatste zijn wat ik in zo'n geval zou doen en bovendien wie had het hier over een tv, ik had het over een film. Op deze wijze geraakt men als snel in een soort geschiedvervalsing die in het ergste geval zelfs uit kan stromen tot grove leugens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten