Waneer doe je kwaad?

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 19 aug 2008, 13:40

Jeroen schreef:
Ik vind iemand een misdadiger, maar ik veroordeel hem niet daarom.
Een oordeel hebben is iets anders dan iemand of iets ver-oordelen.
Maar misschien bedoelen we allbeid wel gewoon hetzelfde, met mening/oordeel/ver-oordelen en dat soort woorden...en is het gewoon een kwestie van woordopvatting.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 19 aug 2008, 16:12

Yup. Ik trek dus een duidelijke grens tussen mening en oordeel. Oordeel gaat richting veroordeel of vooroordeel. Oftewel een mening met een consequentie.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 aug 2008, 18:05

Is er dan een wezenlijk verschil tussen een oordeel en een vooroordeel?

Een vooroordeel wordt meestal opgevat als een oordeel op grond van beperkte informatie, maar het blijft een oordeel.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 19 aug 2008, 19:43

Een vooroordeel is wel een oordeel, maar een oordeel hoeft geen vooroordeel te zijn.

Vooroordelen heeft men zonder echt goed te weten waar het over gaat. Zoiets als de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en dan tóch een oordeel (vooroordeel dus) hebben, gevormd door te weinig informatie en eigen referentiekaders (ervaringen, zelfingenomenheid, indoctrinatie etc.), die niet perse op die situatie van toepassing hoeven te zijn.

Een oordeel ligt volgens mij veel dichter bij een mening.
Bij een mening vorm je evengoed een oordeel, alleen kan die binnen jezelf blijven en hoeft perse niet naar buiten gebracht worden.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 19 aug 2008, 21:55

Het maakt volgens mij niet uit of een oordeel naar buiten wordt gebracht. Gedachte kracht noemen ze dat.

"gevormd door te weinig informatie en eigen referentiekaders (ervaringen, zelfingenomenheid, indoctrinatie etc.)"

Laat ik het er op houden dat voor mij het verschil tussen een mening en een oordeel is dat een mening betrekking heeft op je zelf, en een oordeel betrekking heeft op de ander. Anders kan ik het niet uit leggen. Met een mening doe je niemand kwaad, met een oordeel doe je altijd wel iemand kwaad. Kan je me zo volgen?

"Zonder oordeel zijn" betekent voor mij dus net zo iets als "zonder een ander kwaad te willen doen". Ik heb wel een mening over dingen, uit die ook, als het kan, maar probeer andere daar geen schade mee te berokkenen.

Mijn poging om het goed en kwaad voorbij te streven, er niet aan mee te doen.

Een hele uitdaging voor zo'n krities iemand als ik :shifty:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Ivo
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2008, 18:27
Contacteer:

Bericht door Ivo » 24 aug 2008, 12:19

Volgens mij bedoelen jullie nog steeds hetzelfde. Het 'naar buiten brengen' van een oordeel lijkt me hetzelfde als 'de consequentie verbinden aan' een oordeel.

Een mening is in ieder geval minder stellig dan een oordeel. Het oordeel belast je moraal. Omdat je iets vindt en daar consequenties aan hebt verbonden verplicht je jezelf en anderen tot het naleven daarvan. Ik vind moorden bijvoorbeeld slecht. Ik kan ervoor kiezen om een moord te veroordelen en de moordenaar te straffen, maar ik kan die consequentie ook weglaten. De wet lijkt me op deze manier een collectief oordeel gevormd door de democratie. Zitten we op dezelfde gedachten?
Waarheid is ondergeschikt aan gedachte.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 24 aug 2008, 20:36

Nee. Doordat wij een oordeel hebben over bijvoorbeeld moorden, daardoor hebben we rechters, politie, gevangenissen, e.d.

Zouden we slechts een mening hebben, zonder oordeel, dan hadden we allang naar andere oplossingen gezocht.

M.a.w. een oordeel is veel makkelijker dan een mening.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 25 aug 2008, 09:28

Jeroen schreef:
M.a.w. een oordeel is veel makkelijker dan een mening
Dat zou zo kunnen zijn, maar hoeft m.i. niet per definitie. Het kan in andere gevallen zelfs andersom zijn. Ik denk dat het per geval/situatie verschilt en dat er veel nuances zijn, afhankelijk van waar het over gaat, het eigen geweten, de eigen beweegredenen om al dan niet een oordeel te vormen/uit te spreken n.a.v. je (m'n) mening, en het resultaat dat je (me) daarbij voor ogen staat. Nooit ergens hardop over oordelen (let wel: niet voor-oordelen of ver-oordelen perse) kan ook inhouden dat iemand dus nooit z'n kop boven het maaiveld hoeft uit te steken, altijd buiten schot kan blijven etc. Neutraliteit uit angst bestaat ook. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat ermee bedoelt.

Maar Jeroen, misschien kun je een praktijkvoorbeeld geven? Want ik ben best heel benieuwd, naar hoe je dat dan ziet enzo.

Bijvoorbeeld, de situatie van de Tibetanen, die door de Chinezen systematisch onder de voet worden gelopen, verdreven, onderdrukt, gemarteld en vermoord... Om maar eens iets te noemen...

Wat vind jij in die situatie dan een mening?
En wat een oordeel?
En wat gebeurt er zowel bij het één, als bij het ander?

En o ja, ik heb onlangs een luisterboek beluisterd, dat me op de een of andere manier aan je deed denken (met name het laatste stuk ervan).
"Waslala" van Gioconda Belli.
Het fictieve Zuid-Amerikaanse land Faguas gaat gebukt onder armoede, oorlog en ziekten. De enige bezoekers van het land zijn smokkelaars, die wapens en medicijnen verhandelen in ruil voor drugs, mineralen en kinderen.
Op een dag reist de jonge Amerikaanse journalist Raphael met smokkelaars mee naar Faguas. Daar hoort hij voor het eerst over de legendarische stad Waslala, een paradijselijk oord waar geluk, vrede en harmonie heersen. Het is een plek waarvan iedereen in Faguas gehoord heeft, maar die niemand kent.
De jonge Melisandra, die haar naar Waslala verdwenen ouders wil opsporen, vertrekt met Raphael voor een avontuurlijke reis naar de mythe die de dromen en verlangens van een heel volk levend houdt.
Op zich is het gewoon wel een leuk verhaaltje, compleet met er doorheen geweven liefdesescapades etc., maar ik bedoel dan meer het idee van "Waslala", waar het uiteindelijk om gaat....

Afbeelding
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 25 aug 2008, 20:00

Eva Lilith schreef:de situatie van de Tibetanen, die door de Chinezen systematisch onder de voet worden gelopen, verdreven, onderdrukt, gemarteld en vermoord
Allemaal oordelen, en daarmee begrijp ik meteen het misverstand, omdat je dit ook als meningen kan zien. Dat de Tibetanen onderdrukt worden kan je een mening noemen, of een oordeel, of zelfs een feit.

Waar het mij om gaat is de kleuring. Ieder oordeel is gekleurd. En als je oordeel en mening gelijk stelt, dan zijn meningen dus net zo gekleurd.

Voor mij betekent een mening echter iets anders, een mening voor mij betekent dat ik ergens een gedachte over heb, maar dat ik ten alle tijden bereid ben deze mening te veranderen. Wanneer ik echter een oordeel over iets heb, dan staat mijn besluit (mening) vast. Ik vind gevangenissen een slechte oplossing. Ik vind kijken naar de oorzaak en daar iets aan verbeteren vele malen beter. Dit is een oordeel, mijn besluit (mening) hierover staat vast. Al wil ik wel een kanttekening plaatsen, dat mijn mening eigenlijk nooit 100% vast staat. Zodra ik een betere oplossing zie, verander ik m'n mening.

Komen we al wat dichter tot elkaar?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 25 aug 2008, 20:19

Jeroen schreef:
Allemaal oordelen, en daarmee begrijp ik meteen het misverstand, omdat je dit ook als meningen kan zien. Dat de Tibetanen onderdrukt worden kan je een mening noemen, of een oordeel, of zelfs een feit
Feiten, naar mijn idee. Maar dat is dan mijn mening. :D
Voor mij betekent een mening echter iets anders, een mening voor mij betekent dat ik ergens een gedachte over heb, maar dat ik ten alle tijden bereid ben deze mening te veranderen. Wanneer ik echter een oordeel over iets heb, dan staat mijn besluit (mening) vast. Ik vind gevangenissen een slechte oplossing. Ik vind kijken naar de oorzaak en daar iets aan verbeteren vele malen beter. Dit is een oordeel, mijn besluit (mening) hierover staat vast. Al wil ik wel een kanttekening plaatsen, dat mijn mening eigenlijk nooit 100% vast staat. Zodra ik een betere oplossing zie, verander ik m'n mening.
Kijk, nu snap ik dus wat beter wat voor jou het verschil is tussen een menign en een oordeel.
Het is dus gewoon een woordenkwestie hier... Want voor mij kan een oordeel net zo veranderlijk zijn, als voor jou een mening. Als ik ergens een oordeel over heb, dan is dat niet statisch ofzo. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik later anders tegen een situatie aan ga kijken ofzo, en dan dus mijn oordeel (mening) ook verander.
Komen we al wat dichter tot elkaar?
Volgens mij wel hoor. Da's wel vaker.
Weet je wat? We gaan gewoon samen in Waslala wonen!
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 26 aug 2008, 12:33

Gezelli ;)

Eigenlijk zijn woorden slechte gereedschappen. Ik vergelijk het vaak met een spijker in de muur slaan met alles behalve een hamer. Een timmerman pakt gewoon een hamer, omdat hij weet dat dit het beste werkt. Maar ondanks dat we inmiddels al lang weten dat woorden niet het juiste gereedschap zijn, blijven we ze gebruiken. Bij gebrek aan beter denk ik.

Telepathie en empathie werken vele maten beter en helderder. Ook kunst is een prima gereedschap. Duurt alleen wat lang om je verhaal te vertellen met een schilderij, hehehe. Wordt echt tijd dat we onze (para)normale gaven gaan ontwikkelen. Een forum wordt dan slechts een ontmoetingsplek, waar we afspreken wanneer we telepathisch contact zullen hebben.
- Schikt het vanavond om 7 uur?
- Ik kan een paar minuutjes later zijn...


Laten we het allemaal dus maar op één hoop gooien. Feit = mening = oordeel. Zonder oordeel zijn = volledig open staan voor andere mening(en). Zonder oordeel zijn over de chinezen en de tibetaanse kwestie, houdt dus in, dat je volledig open staat voor een andere mening. Zo kan ik heel goed begrijpen waarom de tibetanen zich onderdrukt voelen, maar begrijp ik ook waarom ze dit over zichzelf afroepen, ze dit aantrekken. Ik vind het dus te éénzijdig om alleen maar de chinezen de schuld te geven. Een slachtoffer heeft net zo veel schuld. Het gaat echter niet om schuld, maar om karma en het uitwerken ervan. Ervaring op doen, beide (schijnbaar tegengestelde) kanten te ervaren, in je op nemen, deel van je maken, je er een deel van maken. Slachtoffer en dader komen dan samen, vloeien samen, worden samen één. Dat is liefde, dat is Het Licht.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 aug 2008, 13:54

Jeroen schreef:
Telepathie en empathie werken vele maten beter en helderder. Ook kunst is een prima gereedschap. Duurt alleen wat lang om je verhaal te vertellen met een schilderij, hehehe. Wordt echt tijd dat we onze (para)normale gaven gaan ontwikkelen. Een forum wordt dan slechts een ontmoetingsplek, waar we afspreken wanneer we telepathisch contact zullen hebben.
- Schikt het vanavond om 7 uur?
- Ik kan een paar minuutjes later zijn
LOL
Maar serieus... Ik heb wel eens van zulke afspraakjes met iemand of een paar iemanden.
Is best apart hoor!
Laten we het allemaal dus maar op één hoop gooien. Feit = mening = oordeel. Zonder oordeel zijn = volledig open staan voor andere mening(en). Zonder oordeel zijn over de chinezen en de tibetaanse kwestie, houdt dus in, dat je volledig open staat voor een andere mening. Zo kan ik heel goed begrijpen waarom de tibetanen zich onderdrukt voelen, maar begrijp ik ook waarom ze dit over zichzelf afroepen, ze dit aantrekken. Ik vind het dus te éénzijdig om alleen maar de chinezen de schuld te geven. Een slachtoffer heeft net zo veel schuld. Het gaat echter niet om schuld, maar om karma en het uitwerken ervan. Ervaring op doen, beide (schijnbaar tegengestelde) kanten te ervaren, in je op nemen, deel van je maken, je er een deel van maken. Slachtoffer en dader komen dan samen, vloeien samen, worden samen één. Dat is liefde, dat is Het Licht
Ik snap 't. Zelf geloof ik dan weer niet zozeer in karma enzo. Dus wat dat betreft verschillen we van idee.

Maar even wat anders (of eigenlijk misschien gewoon hetzelfde): Ik kon vannacht ontzettend niet slapen. Lag ik zo'n beetje na te denken... En opeens bedacht ik me, dat - zeker in het licht van deze discussie - de bijbel eigenlijk niet eens verder geschreven had hoeven te worden, dan de eerste paar bladzijden.

HIER ging het dus mis wat betreft de onschuld:
Afbeelding

Ik vond het opeens wel een héle mooie metafoor:
God had nog gewaarschuwd: Eet niet van de boom van kennis van goed en kwaad. Want dan zullen jullie het paradijs verliezen...

Oftewel: De appel eten van de boom van kennis van goed en kwaad brengt een onderscheid aan tussen goed-en-kwaad, een afscheiding van het geheel van wat IS, en die bestaan vanaf dat moment dus als tegenpolen. Goed vs. Kwaad. Daarvóór was dat niet zo. Dát moet het Paradijs geweest zijn!

Dus: Geen 'kennis van goed en kwaad' = Paradijs.
Wel kennis (onderscheid) van (tussen) goed en kwaad = Verlies van het paradijs.

(En het klopt ook wel, bijbeltechnisch gezien, want de rest van dat boek is één groot geharrewar en gedoe tussen 'goed' en 'kwaad').

Dat verlies van die onschuld komt overigens ook heel fraai tot uiting in "Het boek Eva" van Marianne Fredriksson.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 28 aug 2008, 21:51

Kijk zo komen we nog eens ergens. En zeer mooi samengevat. Zonder-oordeel-zijn is dus de weg (terug) naar het paradijs.

Schuld, een direct gevolg van het goed-en-kwaad denken, heeft ons wel een hoop geleerd. Zo heeft het ons laten zien, dat niemand ooit een oorlog kan winnen. En dat de dader ook een slachtoffer is, en andersom. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Maar het wordt langzaam aan tijd om deze dingen weer los te laten. De les is geleerd, tijd voor de volgende (stap). In het Oosten trainen ze al jaren in het zonder-oordeel-zijn, hier in het Westen lopen we op dat gebied ietsje achter. Maar hier zijn we weer verder met technologie, al loopt hier het Oosten soms ietsje voor (vanwege de eerder genoemde voorsprong). Zo is er een Aziaat die al jaren geleden heeft ontdekt dat water beïnvloedbaar is door onze gedachte. Hier in het Westen is de kwantummechanica begonnen aan een inhaalrace.

En geloof je niet in karma, of begrijp je het niet? ;)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 01 sep 2008, 09:04

Jeroen schreef:
Zonder-oordeel-zijn is dus de weg (terug) naar het paradijs.
Weer als kinderen worden... Zoiets zei Jezus toch?
Pfoe! Ik vrees dat dat een hele opgave is. En ik ben er ook echt (nog) niet uit hoor, hoe dat zou moeten. Want ik blijf erbij dat er af en toe in bepaalde kwesties flink stelling genomen moet worden, om erger te voorkomen. Ik denk dat het hier om heel fijngevoelige dingen - en processen - gaat...
Zo is er een Aziaat die al jaren geleden heeft ontdekt dat water beïnvloedbaar is door onze gedachte. Hier in het Westen is de kwantummechanica begonnen aan een inhaalrace.
Inderdaad. Zie ook "mijn" rijstexperiment van vorig jaar!
En geloof je niet in karma, of begrijp je het niet?
Ik geloof dat ik het tamelijk goed begrijp. ;)
'k Heb me er een tijd lang in verdiept, evenals in andere 'stromingen', en nogal intensief ook. "Ik geloof er niet in" is een beetje kort door de bocht. Ik vind het idee van karma (over het algemeen gekoppeld aan reïncarnatie) 'een leer', net zoals de christenen, de moslims, de animisten, de joden, de atheïsten en voor mijn part de techno-spiri's van de Raëlianen...hun leer hebben. En zo zijn er ontelbare 'leren'. Grote en kleintjes. En ik vind ze allemaal boeiend. En ze vinden allemaal dat hun leer de ware is. Inclusief de bijbehorende dogma's. En ze hebben allemaal hun 'bewijzen'. En ze zijn in mijn ogen allemaal bedoeld als verklaring, troost, houvast...etc. voor de zaken die wij mensen maar niet kunnen begrijpen, bevatten en vaak niet kunnen verdragen. Namelijk dat we geen idee hebben waarom we hier zijn, waar we vandaan komen, waar we heen gaan, waar al het leed etc. vandaan komt. We weten het gewoon (nog) niet. Die kwesties zijn veel te groot voor ons om te bevatten. En ooooowwwww, wat heb ik gezocht en gestudeerd en overwogen en uitgediept en uitgeprobeerd en gelezen en gevraagd en gediscussieerd... En nu komt langzamerhand de rust van de acceptatie van het niet kunnen bevatten en het simpelweg niet weten. Ik sluit dus niets echt uit (bijna niets), heb een open vizier, stel overal vragen bij...en blijf nog altijd gefascineerd, met intussen mijn eigen (niet statische) gedachten en gevoelens overal bij.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 sep 2008, 16:30

Ik ben dezelfde dilemma's tegengekomen, heb echter besloten, dat, wat mij het meest aanspreekt, tot mij te nemen. Zo bestaat mijn 'geloof' uit een mix van tal van religies, leren, theorieen, filosofieen, ideeen en fantasieen. Ik haal er uit wat mij raakt / pakt en de rest schuif ik opzij. Ik gooi het niet weg, het blijft bewaard in een soort achterkamertje, want ik kan het zo maar ineens wel nodig hebben.

En het is mijn omnisofie die me wakker, open en alert houdt. Omnisofie bewijst namelijk alles, het verklaart alles en het spreekt alles tegen. Het is dus altijd inzetbaar, gaat altijd op en kan nooit ontkent worden terwijl het alles kan ontkennen. Het ultieme gereedschap en zeer stevige houvast :greins:
Weer als kinderen worden... Zoiets zei Jezus toch?
Pfoe! Ik vrees dat dat een hele opgave is. En ik ben er ook echt (nog) niet uit hoor, hoe dat zou moeten. Want ik blijf erbij dat er af en toe in bepaalde kwesties flink stelling genomen moet worden, om erger te voorkomen. Ik denk dat het hier om heel fijngevoelige dingen - en processen - gaat...
Ik ben op dit moment Eckhart Tolle's boek: Nieuwe Aarde aan het lezen. En hij laat op meerdere manieren zien hoe we dit kunnen bereiken.

http://www.4shared.com/file/28666228/63 ... h.html?s=1

skip meteen maar naar pagina 19

Wat hij zegt over 'woorden' komt op ongeveer hetzelfde neer als het 'oordelen' waar we het over hebben.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 06 sep 2008, 23:04

Jeroen schreef:
Ik ben dezelfde dilemma's tegengekomen, heb echter besloten, dat, wat mij het meest aanspreekt, tot mij te nemen. Zo bestaat mijn 'geloof' uit een mix van tal van religies, leren, theorieen, filosofieen, ideeen en fantasieen. Ik haal er uit wat mij raakt / pakt en de rest schuif ik opzij. Ik gooi het niet weg, het blijft bewaard in een soort achterkamertje, want ik kan het zo maar ineens wel nodig hebben
Ik zie van veel van deze dingen (stromingen) de schoonheid in.
Maar ook de gevaren die eraan kleven (meestal niet aan 'de stroming' zelf maar aan het menselijke gebruik ervan), met name aan de dogma's en de pretentie 'het bij het enige juist eind te hebben'. Dat gaat dan voor mij dus niet op (en voor jou ook niet, begrijp ik).
En het is mijn omnisofie die me wakker, open en alert houdt. Omnisofie bewijst namelijk alles, het verklaart alles en het spreekt alles tegen. Het is dus altijd inzetbaar, gaat altijd op en kan nooit ontkent worden terwijl het alles kan ontkennen. Het ultieme gereedschap en zeer stevige houvast
Precies de redenen waarom het voor mij juist geen houvast is.
Ik ben op dit moment Eckhart Tolle's boek: Nieuwe Aarde aan het lezen. En hij laat op meerdere manieren zien hoe we dit kunnen bereiken
'k Een aantal malen kennis genomen van de teksten van Tolle. Hier en daar zie ik wel iets moois en iets waar ik mee in kan stemmen. Het is oude wijn in nieuwe vaten (waar trouwens niet perse iets mis mee hoeft te zijn). Tolle is iemand in een hele lange reeks soortgelijke goeroes-die-beweren-geen-goeroe-te-willen-zijn.

Maar nog even over 'kwaad doen' gesproken.
Nu zag ik dus van de week een stukje documentaire op de TV over sextoerisme naar Thailand. Een undercover-agent (of journalist) had zich zogenaamd als klant aangemeld bij de soort Nederlands reisbureautje daar. Bleek een dekmantel te zijn, voor vieze mannetjes die in Thailand kleine meisjes willen komen neuken. Wat de 'meneer' van dat reisbureautje allemaal zei daarover was dus op tape opgenomen.
GATVERDEGATVER! Bijv. "Je moet opletten of het (HET!) redelijk Engels spreekt of niet. Als het totaal geen Engels spreekt is het jong. Als het redelijk Engels spreekt is het oud". Dat gaat dus over meisjes dan hè.
"In Bangkok krijg je ze helaas niet meer jonger dan een jaar of 14 want de controle is verscherpt... Ik heb zelf overal de markt eens onderzocht... Maar als je nou écht eens iets wilt, dan moet je eigenlijk een keer naar Birma gaan, jonkies van negen jaar. Da's toch het beste hè, en heel natuurlijk dat je zoiets wilt. Het werkt eigenlijk net als met nieuwe haring..." Etc. etc. etc. etc.
Nou, sorry hoor Jeroen, maar dan WALG ik dus ten diepste en wens niet eens oordeelloos te zijn. In tegendeel. Dan ga ik echt niet leuk zitten denken dat zulke kerels óók wel een zielig verleden zullen hebben of iets dergelijks. Of dat het vanuit zo'n man gezien wellicht 'het goede' is. Kan me geen fluit schelen. En die meisjes zijn op geen enkele manier 'ook daders' maar gewoon slachtoffers van armoede en oneerlijke verdelingen en daardoor dus weer van hitsige westerse pedo's die van decadentie en vervorming niet meer weten hoe idioot ze moeten gaan doen (en nee, ik geloof dus niet in reïncarnatie waardoor men - hoe aanmatigend! - zou kunnen beweren dat die meisjes in hun vorige leven wel iets heel ergs gedaan zullen hebben dat ze die nu ten deel valt). Ik word daar BOOS van. En terecht. Het zijn viezerikken en zielepieten, die mannen, en ik ben blij dat ten volle te VER-oordelen. Ik zou me zelfs schamen als mezelf dan op een oordeelloze reacties zou betreppen. Bah!
(en dat heb ik met meer situaties).
De man van dat reisbureuatje in kwestie is naar aanleiding van deze geheime opnames opgepakt en dat vind ik heel prima.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 07 sep 2008, 10:53

Heel begrijpelijk dat je zo reageert. Zou ik ook doen als vrouw zijnde. Ik maak me als man ook nog dagelijks boos om allerlei zaken. Maar toch blijft het een doel voor mij, om zonder oordeel te leren zijn. Waarom? Nou omdat ik wil weten hoe dat is. Want grappig genoeg, ik heb bijna overal wel een oordeel over. Ook over het oordeelloos zijn. Zo denk ik dat dit het allerhoogst bereikbaar is. Maar ik kan dit helemaal niet weten, omdat ik het nog niet ervaren heb. Het is dus een vooroordeel. Het zou heel goed kunnen dat wanneer ik het eenmaal bereikt heb, ik zeg: pfff is dat het nou, ook saai, geef mij maar weer lekker oordelen. Maar ook dat weet ik (nog) niet.

Deze nieuwsgierigheid komt wel heel erg voort uit de omnisofische gedachte. Ik denk dat ik die omnisofie ingefluisterd heb gekregen, een apotheose, een ingeving van m'n gids(en) of hoe je het ook wil noemen (door iets dat slimmer, wijzer en vooral ouder is dan ik nu ben). Het is deze omnisofie die mij bijna dwingt het oordeelloze te onderzoeken, omdat het de omnisofie is die schijnbaar oordeelloos is. Voor omnisofie maakt het niet uit of kinderen voor geld worden misbruikt, want omnisofie kent het begrip karma en begrijpt hoe dit werkt, en laat mij dus af en toe een glimp zien. Laat dus zien hoe men hier zelf voor kiest, om dit karmisch uit te werken. Zo zullen we allemaal een keer dader zijn, en allemaal een keer slachtoffer. Zo weet ik dat ik in een vorig leven schat-hemeltje rijk ben geweest. Ik was een koning ofzoiets en had vele onderdanen. En nu in dit leven, ervaar ik ongeveer het omgekeerde. Leef al jarenlang van een zeer minimum inkomen en ben vooral zelf de onderdaan, stel me graag op in dienst van een ander. Maar goed, dat is mijn geloof.

Laat ik het zo zeggen: ik sluit niets uit. Dus ik sluit niet uit dat je helemaal gelijk hebt en dat die viezeriken aan de hoogste boom moeten hangen. Maar ik sluit ook niet uit, dat het dader-slachtoffer patroon een onderdeel is van een karmisch spel; om te ervaren. Ik denk namelijk dat wij hier op aarde zijn, in deze fysieke vorm, om te ervaren. Niet om te leren, want we weten het allemaal al. Maar weten is niet hetzelfde als ervaren. Pas wanneer je het ervaren hebt, dan pas krijgt het weten een volwaardige betekenis. Als je beide kanten hebt ervaren, of nog sterker, als je alle kanten hebt ervaren.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 09 sep 2008, 19:48

Jeroen schreef:
Voor omnisofie maakt het niet uit of kinderen voor geld worden misbruikt, want omnisofie kent het begrip karma en begrijpt hoe dit werkt, en laat mij dus af en toe een glimp zien. Laat dus zien hoe men hier zelf voor kiest, om dit karmisch uit te werken
Dat 'het niet uitmaakt' gaat er bij mij dus op geen enkele manier in.
Over karma gesproken... Ik zou me dan eerder kunnen voorstellen dat het bij mijn (en misschien ook wel jouw) karma hoort, om eens flink van leer te trekken tegen dit soort wandaden. Stel dat er sprake is van de wet van karma (je weet tenslotte maar nooit), dan lijkt het me - karmisch gezien - niet gunstig om dergelijke misstanden zomaar (onverschillig) aan ons voorbij te laten gaan zonder ook maar het minste te doen of te zeggen.
Zo weet ik dat ik in een vorig leven schat-hemeltje rijk ben geweest. Ik was een koning ofzoiets en had vele onderdanen. En nu in dit leven, ervaar ik ongeveer het omgekeerde. Leef al jarenlang van een zeer minimum inkomen en ben vooral zelf de onderdaan, stel me graag op in dienst van een ander. Maar goed, dat is mijn geloof
Dat kan.
Zelf heb ik "herinneringen" (?) aan 2 andere bestaans (bestanen?). Ik noem dat altijd expres 'andere' en niet 'vorige levens', omdat ik dat niet weet. Voor mij staat daardoor een 'vorig ;even' (dus reïncarnatie) niet vast, zelfs niet nadat ik iemand ontmoette die precies in één van die 'andere bestaans' paste en we konden elkaar verhaal perfect aanvullen, hoe straten en andere dingen eruit zagen, wat we deden etc. etc. We hadden afzonderlijk van elkaar opgeschreven hoe hij vermoord is, (ik had dat namelijk 'gezien') en dat klopte exact met elkaar. Wonderlijk! Maar voor mij nog geen 'bewijs' ofzo.
Het zijn intense "herinneringen". Ik weet ook niet of het herinneringen zijn, vandaar de aanhalingstekens. Voor mij zijn het reële zaken, waarvan ik de oorsprong niet ken en ook niet zo nodig hoef te kennen. Wel heb ik er mijn voordeel mee gedaan.

Verder vind ik het helemaal prima dat mensen in reïncarnatie en karma geloven. Maar ik vind het niet prima dat er ook veel mensen zijn die denken te kunnen zeggen wat iemand anders' karma is en dat dus de reden van iemands leed altijd wel makkelijk te verklaren is. Daar wordt heel veel misbruik van gemaakt. Hou 't bij jezelf, denk ik dan altijd.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 sep 2008, 10:09

Nou drijven we weer uit elkaar. Wat iemands karma is, is niet aan ons om over te oordelen. Dus als iemand er voor gekozen heeft om allerlei soorten van ellende te ervaren in zijn of haar leven, als iemands karma dat bepaalt, wie zijn wij dan om daar over te oordelen. Goed, we kunnen er een mening over hebben, maar dat wil niet zeggen dat onze mening belangrijker is ofzo.

Dus een andermans leed, daar bemoei ik me niet zo mee, behalve dan wanneer iemand, een vriend ofzo, naar me toe stapt en om hulp vraagt. Maar ook hier geldt weer dat het binnen mijn kunnen en normen moet vallen, anders kan ik er nix mee. Ook ik voel me soms erg begaan met het leed van een ander, maar toch probeer ik daar geen oordeel over te hebben, ik zeg bijvoorbeeld zelden "oh wat erg voor je", omdat ik 'weet' dat dit zijn of haar eigen keuze is.

Zo ken ik een meisje die altijd wel iets heeft, en iedereen is vaak zeer begaan met haar, behalve ik, omdat ik net zo goed als zij zelf weet dat ze het zelf steeds opzoekt. We hebben het daar wel eens over gehad en ze was het eens met me, en vond het eigenlijk heel vervelend dat ik zo door haar heen prikte.

Het blijft dus een lastig punt, dat karma en keuze gedoe. Vaak ook omdat men niet de verantwoordelijkheid wil/kan/durft te nemen voor dat deel waarvoor ze zelf gekozen hebben. Of je er nou in gelooft of niet.


En over die herinneringen. Misschien moet je toch eens proberen wat minder sceptisch (ongelovig = angstig) te zijn en wat meer te vertrouwen of je eigen vermogen onderscheidt te maken tussen wat voor JOU echt is of niet. Ik kreeg tijdens het lezen van je verhaal ineens een heel sterk gevoel van iemand die eigenlijk al heel haar leven net effe iets anders naar de dingen kijkt maar daar eerder mee gepest werd, onderdrukt of uitgelachen werd, dan dat ze er om geprezen werd, bedankt werd of omarmt. Laat ik het dan als complete vreemde van je eens doen:

Lieve schat, je bent een mooi mens. Je bezit tal van talenten. Jouw ideeën zijn een inspiratie voor anderen. Jouw creaties een lust voor onze zintuigen. Je liefde is als een warme deken in kille tijden. Je stralende lach verkwikt alle harten in je omgeving. Je mag er zijn, precies zoals je nu bent. Wees trots of jezelf, fier en dankbaar. En vertrouw op jezelf, alleen jij weet wat voor jou het beste is. Luister dus goed naar je zelf. Hou van jezelf. (((dikke knuffel)))
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 10 sep 2008, 13:32

Jeroen tegen Eva schreef: Lieve schat, je bent een mooi mens. Je bezit tal van talenten. Jouw ideeën zijn een inspiratie voor anderen. Jouw creaties een lust voor onze zintuigen. Je liefde is als een warme deken in kille tijden. Je stralende lach verkwikt alle harten in je omgeving. Je mag er zijn, precies zoals je nu bent. Wees trots of jezelf, fier en dankbaar. En vertrouw op jezelf, alleen jij weet wat voor jou het beste is. Luister dus goed naar je zelf. Hou van jezelf. (((dikke knuffel)))
yeah!!!!! eindelijk weer met jeroen eens!!

En wanneer is dit waar???????????
Alleen als dit OORDEEL jouw MENING of jouw GELOOF is.

En wanneer is dit onwaar en vals?
Alleen als je het wel zegt maar niet meent of gelooft.

En wat is het ergst?

Helemaal geen oordeel of mening of geloof willen hebben!

Dus liever waar en waarachtig dan vals en onwaarachtig.

Maar: alles beter dan onverschillig of zogenaamd tolerant en geen oordelen willen of durven vellen.


Niet-oordelen is een verkapte vorm van onverschilligheid OF angst voor het maken van en verantwoordelijkheid voelen voor fouten.


Samengevat: onverschillige zombies zijn - voor mij (--> mijn mening, geloof, oordeel en waarheid) de grootste bron van het kwaad.

En dat het kwaad geen empirische lid is van de uitwendige verschijnselen maar slechts een illusie of een spook is dat in ons hoofd rondwaart is natuurlijk het beste bewijs dat het WEL zeker bestaat.

Of bestaan illusies en spoken niet als je ze alleen binnen ziet en niet buiten? Hebben gedachten en gevoelens die ook alleen maar van binnen zitten dan ook geen bestaansrecht omdat ze niet zichtbaar zijn. Deze manier van denken stamt uit het begin van de vorige eeuw: het heet behaviourisme en het gaat uit van dat wat niet verklaart kan worden niet bestaat en genegeerd moet worden uit het experiment.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 sep 2008, 20:32

Jeroen schreef:
Nou drijven we weer uit elkaar.
Welnee. Vind ik niet hoor.
ik zeg bijvoorbeeld zelden "oh wat erg voor je",
Met iemand mee te gaan zitten blèhren, heeft ook inderdaad geen zin, en betekent geen hulp of steun.

Maar wat betreft het oordeelloos zijn, ben ik het behoorlijk eens met Ziz.
Ook over het gevaar van deze onverschilligheid, want daar komt oordeelloosheid echt wel op neer.
En ook over het wel degelijk bestaan van het kwaad.
En over die herinneringen. Misschien moet je toch eens proberen wat minder sceptisch (ongelovig = angstig) te zijn en wat meer te vertrouwen of je eigen vermogen onderscheidt te maken tussen wat voor JOU echt is of niet. Ik kreeg tijdens het lezen van je verhaal ineens een heel sterk gevoel van iemand die eigenlijk al heel haar leven net effe iets anders naar de dingen kijkt maar daar eerder mee gepest werd, onderdrukt of uitgelachen werd, dan dat ze er om geprezen werd, bedankt werd of omarmt. Laat ik het dan als complete vreemde van je eens doen
Een deel is een beetje waar. Maar er zit een langere 'ontwikkeling' in. Vroeger bij ons thuis waren al 'deze spirituele zaken' uit den boze, dus vond men mij inderdaad belachelijk en moeilijk en raar etc. Toen heb me daarvan bevrijd en ben er HELEMAAL ingedoken. Zonder scepsis. Ik hoorde overal 'gidsen', zag overal 'kleurtjes' en tekens en betekenissen en verklaringen, helemaal weg van de werking van edelsteentjes, bloesemremedies en nog honderd andere dingen... Tjee, ging me daar even een WERELD voor me open! Geweldig!
Nou, toen was mijn 'gemis' na een aantal een beetje bevredigd en ikzelf een beetje uitgeraasd met al dat prachtigs, en toen realiseerde ik me dat ik eigenlijk een heleboel vragen had, een heleboel niet écht geloofde, en ook een heleboel dingen in die 'wereld' ging zien, waar ik eigenlijk helemaal niets mee te maken wilde hebben. Oftewel: Ik werd weer wakker. En heb op dit moment naar mijn smaak een goed destillaat gevonden van zowel het eerste (kritiekloos niks) en het tweede (kritiekloos alles).
Wat betreft die herinneringen, aan 'andere bestanen'.... Voor mij is het ECHT! Het zijn mijn herinneringen en zo echt als wat. Alleen is er ook nog de rust bijgekomen van het niet meer hoeven te weten waar die herinneringen vandaan komen, of ze te verklaren. Ook niet meer de behoefte ze weg te redeneren. De acceptatie dat het bij mij hoort. En dat ik de oorsprong ervan niet ken. Ik vind het ook niet belangrijk, dat laatste.
Lieve schat, je bent een mooi mens. Je bezit tal van talenten. Jouw ideeën zijn een inspiratie voor anderen. Jouw creaties een lust voor onze zintuigen. Je liefde is als een warme deken in kille tijden. Je stralende lach verkwikt alle harten in je omgeving. Je mag er zijn, precies zoals je nu bent. Wees trots of jezelf, fier en dankbaar. En vertrouw op jezelf, alleen jij weet wat voor jou het beste is. Luister dus goed naar je zelf. Hou van jezelf. (((dikke knuffel)))
Ik vind 't lief. Jij van mij ook een grote knuffel.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 sep 2008, 00:19

Wat betreft die herinneringen, aan 'andere bestanen'.... Voor mij is het ECHT! Het zijn mijn herinneringen en zo echt als wat. Alleen is er ook nog de rust bijgekomen van het niet meer hoeven te weten waar die herinneringen vandaan komen, of ze te verklaren. Ook niet meer de behoefte ze weg te redeneren. De acceptatie dat het bij mij hoort. En dat ik de oorsprong ervan niet ken. Ik vind het ook niet belangrijk, dat laatste.
Dit vind ik hééél sterk van jou Eva!

:kusje:

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 11 sep 2008, 02:55

We draaien cirkeltjes om elkaar heen.

Onverschilligheid heeft niets met oordeelloosheid te maken. In tegendeel, je maakt juist heel veel verschilligheid mee, je hebt er echter geen oordeel over, je hoeft er geen labeltje aan te hangen, je kan het aanschouwen als dat wat het is, en niet als dat wat jij denkt dat het (niet) hoort te zijn.

Met oordeelloosheid lost juist het goed-en-kwaad probleem op. Het kwaad is ontstaan door het oordelen. Doordat iemand een ander de hersens in sloeg en weer een ander ineens vond dat dit niet goed was, pas toen werd het uit den boze dat je een ander wat aandeed. En zie wat het ons gebracht heeft: moord, oorlog, rechtspraak en ngo veel meer dingen waar we heel goed zonder zouden kunnen.

Maar het is ok dat we oordelen, dat we oorlog voeren, dat we elkaar afslachten. Het laat keer op keer zien dat "nothing ever came from violence and nothing ever will". Zinloos geweld bestaat niet, want dat zou betekenen dat er ook zinvol geweld bestaat. Een beest maakt een ander beest dood omdat hij anders zelf dood gaat. Als wij mensen beweren dat we beter, hoger, verder ontwikkelt zijn dan dieren, dan wordt het toch tijd dat we er eens naar gaan leven.

Whatever the question, love is the answer.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 11 sep 2008, 10:07

Jeroen schreef: Onverschilligheid heeft niets met oordeelloosheid te maken. In tegendeel, je maakt juist heel veel verschilligheid mee, je hebt er echter geen oordeel over, je hoeft er geen labeltje aan te hangen, je kan het aanschouwen als dat wat het is, en niet als dat wat jij denkt dat het (niet) hoort te zijn.
Ja...daar ben ik het dan wel mee eens.
Maar is het niet-oordelen een natuurlijk en bestaande toestand in ons hoofd? Dat is natuurlijk de belangrijke vraag. Ik bedoel als je jezelf wijsmaakt op een gegeven moment dat je niet oordeelt terwijl je dat wel degelijk doet, maar gewoon even onbewust ofzo...
Met oordeelloosheid lost juist het goed-en-kwaad probleem op. Het kwaad is ontstaan door het oordelen. Doordat iemand een ander de hersens in sloeg en weer een ander ineens vond dat dit niet goed was, pas toen werd het uit den boze dat je een ander wat aandeed. En zie wat het ons gebracht heeft: moord, oorlog, rechtspraak en ngo veel meer dingen waar we heel goed zonder zouden kunnen.

Dit is een oordeel....dus hoe kun je vanuit dit standpunt nu plotseling: niet gaan oordelen, want door het linea recta als een soort formele omnisofisch om te draaien is ook weer een oordeel om het origineel ontdekte oordeel om te keren met de illusie daarme het originele oordeel geheel te vernietigen tot een onoordeelkundig besluit (pfff......dit is een ingewikkelde zin...maar probeer me te volgen)
Maar het is ok dat we oordelen, dat we oorlog voeren, dat we elkaar afslachten. Het laat keer op keer zien dat "nothing ever came from violence and nothing ever will". Zinloos geweld bestaat niet, want dat zou betekenen dat er ook zinvol geweld bestaat. Een beest maakt een ander beest dood omdat hij anders zelf dood gaat. Als wij mensen beweren dat we beter, hoger, verder ontwikkelt zijn dan dieren, dan wordt het toch tijd dat we er eens naar gaan leven.
Hier ben ik gewoon honderd procent mee eens.
Mensen denken (DOORDAT) ze denken hoger ontwikkeld zijn dan dieren. En dat durf ik ook te betwijfelen omdat ik net als jij waarschijnlijk nog niet zoiets heb gezien of zelf ervaren als wat me menselijk gedrag noemen---> terwijl heel veel mensen zich toch beroepen op normaal menselijk gedrag en hieruit voortvloeiend wetboeken en mensenrechten menen te kunnen opstellen
Whatever the question, love is the answer.
ja, dit is natuurlijk weer iets te simpel vind ik dan, tenzij je erkent dat er niets destructiever, creatiever, lelijker en mooier bestaat dan liefde. Liefde is de meest bloeddorstige en snelle en scherprechter die er bestaat!


Het is de liefde die (be)oordeelt!!! en ook (ver)oordeelt
Love is the judge!
Love gives all the judgments you want to loose!
Why do you want to get rid of your love?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 11 sep 2008, 13:25

Met oordeelloosheid lost juist het goed-en-kwaad probleem op. Het kwaad is ontstaan door het oordelen. Doordat iemand een ander de hersens in sloeg en weer een ander ineens vond dat dit niet goed was, pas toen werd het uit den boze dat je een ander wat aandeed. En zie wat het ons gebracht heeft: moord, oorlog, rechtspraak en ngo veel meer dingen waar we heel goed zonder zouden kunnen.
Ik vind dit een mening. Veroordeel ik er iemand mee?
terwijl heel veel mensen zich toch beroepen op normaal menselijk gedrag en hieruit voortvloeiend wetboeken en mensenrechten menen te kunnen opstellen
Yup. Het zijn die normen, die er voor zorgen, dat we niet meer "nadenken maar meedoen" (zoals Youp het benadrukte). "Doe toch eens normaal" en ik antwoord dan vaak "doe eens voor". Een norm is zoiets als: ok we hebben met zn allen besloten (oh, is dat zo, ze hebben het mij nooit gevraagd) dat dit normaal is en dat abnormaal, en daar heeft iedereen zich maar aan te houden. Dit zie je nu weer heel duidelijk in het islam-conflict. Alsof wat wij westerlingen vinden De Globale Norm is :snooty:
ja, dit is natuurlijk weer iets te simpel vind ik dan, tenzij je erkent dat er niets destructiever, creatiever, lelijker en mooier bestaat dan liefde. Liefde is de meest bloeddorstige en snelle en scherprechter die er bestaat!
Nee, dat is juist het gebrek aan liefde, onstaan uit een verkeerd uitleggen van wat liefde is. Liefde is vergeving, omarming, onbevooroordeeld, onvoorwaardelijk, compassie, geduld, enz. Niet te verwarren met Het Goede, want dat is juist weer een gebrek aan liefde, omdat het Goede gekoppelt is aan Het Kwade, wat uitgeroeid moet worden. Terwijl liefde juist Het Kwade vergeeft, omarmt, begrijpt, enz.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 11 sep 2008, 16:28

@ Yopi,
dank je. :smt001

@ Jeroen,
zelf heb ik niet het idee dat we in cirkeltjes om elkaar heen draaien hoor. Ik weet ook niet tegen wie je het precies hebt... Maakt ook niet zoveel uit.
Het ergens over niet met elkaar eens zijn - zoals jij en ik - hoeft niet perse verwijdering of in cirkeltjes ronddraaien te betekenen. Kan ook gewoon goed zijn zoals 't is. Ik vind 't wel boeiend allemaal! Naar mijn idee begrijpen we best van elkaar wat we bedoelen, dus dat is dan toch prima?
En bovendien: We kunnen 't al beter dan voorheen! ;)

O ja, ik zat nog te denken aan dat ongeloof hetzelfde zou zijn als angst.
Volgens mij hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Ik denk dat starheid wel met angst te maken heeft. Dus óf een te star ongeloof, maar ook wel degelijk een te star geloof. Die angst zit veel eerder in een soort weigering om verder te kijken, ofzo, en dat kan bij zowel ongeloof en geloof voorkomen. Dacht ik.
Wat dat betreft zit er eigenlijk ook weinig verschil tussen geloof en ongeloof. Ongeloof is tenslotte ook een geloof. Een gezonde twijfel, en ons af en toe dingen afvragen, kan volgens mij geen kwaad. In tegendeel.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 11 sep 2008, 21:45

Jeroen schreef: Nee, dat is juist het gebrek aan liefde, onstaan uit een verkeerd uitleggen van wat liefde is. Liefde is vergeving, omarming, onbevooroordeeld, onvoorwaardelijk, compassie, geduld, enz. Niet te verwarren met Het Goede, want dat is juist weer een gebrek aan liefde, omdat het Goede gekoppelt is aan Het Kwade, wat uitgeroeid moet worden. Terwijl liefde juist Het Kwade vergeeft, omarmt, begrijpt, enz.

kwestie van woorden en interpretatie van woorden

wat jij schetst is het symbool en het woord van liefde dat van de buitenkant verwijst of opdracht geeft wat liefde echt zou moeten zijn.
geloven dat dat kan kan tot verwarring en daarmee nieuwe wetboeken en gedragsregels en ellende leiden

ik denk echter dat jij je wel bewust bent van het feit waar het symbool of woordje liefde ergens naar verwijst op een onzichtbare verborgen plaats.

en ik denk daarmee dat jij diep in je zelf weet dat die bron waaruit liefde en vergeving en de hele rataplan uit te voorschijn komt ook haat, moord en zwarte ellende kan produceren.

omdat er bewustzijn en taal en de mogelijkheid tot spreken en denken is wordt het gebruikt, of je wil of niet en met het gebruik van taal is er tegelijk het oordeel (wat zeker weten niet altijd een veroordeling is maar veeleer slechts een beoordeling)

Kortom: ik ben het met je eens, zolang je niet vergeet dat liefde niets meer is dan een woord en verwijzing naar een bron waar veel meer in zit dan wat jij opnoemde.

(natuurlijk praat ik hier ook tegen mezelf die dit juist ongelooflijk vaak vergeet)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 11 sep 2008, 23:03

Dat zijn toch alle woorden, verwijzingen naar iets.

Het woord liefde verwijst naar dat wat ik al eerder beschreef: de kracht om te vergeven, te omarmen, te troosten, enz, en dat allemaal onbevooroordeeld en onvoorwaardelijk. Dat is liefde, voor mij.

Haat en dat soort dingen komen niet voort uit dezelfde laag, maar komen juist voort uit een gebrek aan liefde. Haat op zich is slechts een uiting van dit gebrek. Wanneer je er ook liefde tegenover zet (ipv gevangenis straffen enzo), dan lost de haat op (straffen voedt de haat).
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 12 sep 2008, 09:04

Jeroen schreef:Dat zijn toch alle woorden, verwijzingen naar iets.
Juist. Het zijn verwijzingen naar iets. Een verborgen iets.
Het woord liefde verwijst naar dat wat ik al eerder beschreef: de kracht om te vergeven, te omarmen, te troosten, enz, en dat allemaal onbevooroordeeld en onvoorwaardelijk. Dat is liefde, voor mij.
Dat is helemaal duidelijk.
Haat en dat soort dingen komen niet voort uit dezelfde laag, maar komen juist voort uit een gebrek aan liefde. Haat op zich is slechts een uiting van dit gebrek. Wanneer je er ook liefde tegenover zet (ipv gevangenis straffen enzo), dan lost de haat op (straffen voedt de haat).
Ook hier begrijp ik je (denk ik) helemaal.
Misschien concentreert het punt (mijn mening) dat ik wil maken dat elke beschrijving in woorden die je wilt maken een verwijzing blijft naar een verbeelding van dat verborgen iets of ding dat liefde voortbrengt.

En we moeten erkennen en niet vergeten dat verborgen betekent: niet zichtbaar; en dat betekent niet voorstelbaar of te verbeelden en dat betekent niet in woorden uit te drukken als een 'ding-met-bepaalde-eigenschappen-en-een-gebrek-aan-andere-eigenschappen"

Wat jij ziet en beschijft als 'liefde' is (nogmaals in mijn optiek) de beschrijving van een bestaand verschijnsel dat uit 'verborgen-ding-in-ons" omhoog komt borrelen en dan pas verschijnt als een soort geisoleerde liefdevolle eigenschap.

En het enige wat ik meen en waarin ik dan mogelijk van jou van mening verschil is dat dit door jouw beschreven van liefde slechts 1 kant is van de medaille van dat nog diepere verborgen ding!!

Waar komt dat gevoel van competitie/warrior/oorlog/woede en noem allemaal maar op uit te voorschijn? Jij zegt: gebrek aan liefde, maar welke verborgen ding haalt deze liefde dan bij je weg zodat dit gebrek in de vorm van allerhande goede en kwade dingen overblijft. Welk ding is dat? Dat is de voor mij de ultieme vraag. En ik weet tot in mijn diepste wezen (en dat is precies DAT ding) dat ik nooit en te nimmer ECHT een voorstelling en/of beschrijving ervan kan maken en ik blijf het maar proberen terwijl ik dan weet dat het nergens op slaat.

Dat herken ik bij jou ook, maar ik heb het idee dat je net als ik dat steeds weer vergeet en dat is met name op het moment dat je begint te denken, praten en voelen. Dat denken, praten en voelen is bijna noodzakelijk verbonden met IETS vergeten. En dat IETS wat je noodzakelijkerwijs vergeet is precies die andere kant van datgene waar je over praat op dat moment.

Van mij mag je indien je me nog kan volgen in mijn vage gezwets hier dit rustig mijn vorm van omnisofie noemen. Maar jouw versie vind ik altijd getuigen van het feit wat ik tot in lengte van dagen zal blijven bestrijden dat het WEL definitief is te beschrijven of dat er wel DEFINITIEF naar kan worden verwezen. Ook als je omnisofisch denkt en praat vergeet je altijd die laag eronder VANWAARUIT je denkt en praat!

Misschien IS wati ik bedoel uit te leggen ook wel het wezen van wat jij omnisofie bedoelt. En in dat geval ben ik de grootste omnisoof die er maar op twee benen rondloopt.

Maar het moet dan zo zijn dat je je zeg maar als omnisoof bewust bent van het feit dat achter je dingen gebeuren die je niet kunt zien omdat je nu eenmaal je ogen aan de voorkant hebt.

En niet (een indruk die ik vaak van JOUW omnisofie heb) dat je dus maar jezelf moet inbeelden dat je dan maar ogen in je achterhoofd hebt ofzo, zodat je wel tegelijk naar voren en naar achteren kan kijken.
(en dan heb ik het nog niets eens over naar binnen kijken want dat kan al helemaal niet, je kunt alleen maar naar binnen instinctmatig voelen en dus niets zien)

pfff....zal wel weer SUPERVAAG zijn wat ik hier slap loop te brallen, maar goed voor mij is dit zo helder als de regenboog.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 sep 2008, 12:19

Jij gaat er van uit dat liefde een verborgen iets is, en daarmee dus niet waarneembaar. Kijk eens om je heen, zou ik zeggen. Kijk eens naar de verliefde stelletjes, of een moeder met haar kind, of 2 vriendinnen. In mijn ogen knalt de liefde daar van af. Kijk ook eens naar boze mensen, zielige mensen, angstige mensen, zie het enorm gebrek aan liefde, ze schreeuwen er bijna om. Het zal mij dan ook niet verbazen als ze totaal veranderen zodra je ze wat liefde geeft.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom jij liefde wilt zien als iets mysterieus, iets onbereikbaars, diep weggestopt van binnen. Getraumatiseerd? Slechte ervaringen met De Liefde?
Waar komt dat gevoel van competitie/warrior/oorlog/woede en noem allemaal maar op uit te voorschijn? Jij zegt: gebrek aan liefde, maar welke verborgen ding haalt deze liefde dan bij je weg zodat dit gebrek in de vorm van allerhande goede en kwade dingen overblijft. Welk ding is dat? Dat is de voor mij de ultieme vraag. En ik weet tot in mijn diepste wezen (en dat is precies DAT ding) dat ik nooit en te nimmer ECHT een voorstelling en/of beschrijving ervan kan maken en ik blijf het maar proberen terwijl ik dan weet dat het nergens op slaat.
Dat doen we zelf. We geven zo makkelijk onze liefde weg. Of we denken dat we tekort hebben. Sommige worden geboren en meteen beginnen ze met opeisen. De Celestijnse Belofte geeft hier een zeer heldere uitleg over. De strijd om de macht, heet dat hoofdstuk, waarin hij uitlegt hoe mensen vechten om aandacht / energie (liefde).

Over omnisofie kan ik kort zijn. Jij beweert dat een heleboel dingen niet kunnen: "dat je dus maar jezelf moet inbeelden dat je dan maar ogen in je achterhoofd hebt ofzo, zodat je wel tegelijk naar voren en naar achteren kan kijken. (en dan heb ik het nog niets eens over naar binnen kijken want dat kan al helemaal niet, je kunt alleen maar naar binnen instinctmatig voelen en dus niets zien)". Omnisofie zegt: "Alles kan", dus naar binnen kijken kan ook. Ik doe het dagelijks. Ik kijk dan echter niet met mn ogen, maar met mn 3e oog, ook wel inzicht genoemd. Je inbeelden dat je ook achter je kan kijken is heel goed mogelijk; beetje fantasie gebruiken. (spider senses)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 12 sep 2008, 12:47

Jeroen schreef:Jij gaat er van uit dat liefde een verborgen iets is, en daarmee dus niet waarneembaar. Kijk eens om je heen, zou ik zeggen. Kijk eens naar de verliefde stelletjes, of een moeder met haar kind, of 2 vriendinnen. In mijn ogen knalt de liefde daar van af. Kijk ook eens naar boze mensen, zielige mensen, angstige mensen, zie het enorm gebrek aan liefde, ze schreeuwen er bijna om. Het zal mij dan ook niet verbazen als ze totaal veranderen zodra je ze wat liefde geeft.
Goed je geeft blijk van het feit dat je geen snars snapt van wat ik over liefde zeg. Dat geeft niets. Maar datgene wat jij hierboven beschrijft (verliefde stelletjes en zo) zijn 'slechts' verschijningen die liefde genoemd worden. Ja, die verschijningen zijn doordrongen van liefde, daar ben ik het helemaal 100% mee eens. Nee, de verschijningen vallen samen met liefde: dat is onzin.

Ik ben het helemaal met je eens verder.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom jij liefde wilt zien als iets mysterieus, iets onbereikbaars, diep weggestopt van binnen. Getraumatiseerd? Slechte ervaringen met De Liefde?
Eerst een antwoord op je laatste vraag. Ik heb behoorlijk slechte ervaringen met de liefde, die overigens geenszins opwegen tegen de goede ervaringen met liefde. Ik geloof dus net zo in de liefde als jij. Denk jij dat ik niet in liefde geloof ofzo?
Verder zie ik liefde niet als iets mysterieus. Je begrijpt me ook hier niet. De bron van liefde is iets wat ik mysterieus noem, niet het verschijnsel liefde. Liefde is zo bereikbaar en niet mysterieus als wat. Het is dus niet weggestopt en onbereikbaar. Hoe kom je er nu bij dat ik denk? Liefde is een concrete bereikbare, zichtbare, voelbare verschijningsvorm.

En het is afkomstig van iets mysterieus.
In mijn ogen ben juist jij degene die liefde mysterieus maakt door het als oplossing of bron voor zo ongeveer alles te zien.
Dat doen we zelf. We geven zo makkelijk onze liefde weg. Of we denken dat we tekort hebben. Sommige worden geboren en meteen beginnen ze met opeisen. De Celestijnse Belofte geeft hier een zeer heldere uitleg over. De strijd om de macht, heet dat hoofdstuk, waarin hij uitlegt hoe mensen vechten om aandacht / energie (liefde).
Zowel jij als ik zijn mensen die liefde kunnen geven, vragen, eisen, uitdelen. Dat lijkt me duidelijk. Maar we ZIJN geen liefde. We ontvangen het en we geven het.
Over omnisofie kan ik kort zijn. Jij beweert dat een heleboel dingen niet kunnen: "dat je dus maar jezelf moet inbeelden dat je dan maar ogen in je achterhoofd hebt ofzo, zodat je wel tegelijk naar voren en naar achteren kan kijken. (en dan heb ik het nog niets eens over naar binnen kijken want dat kan al helemaal niet, je kunt alleen maar naar binnen instinctmatig voelen en dus niets zien)". Omnisofie zegt: "Alles kan", dus naar binnen kijken kan ook. Ik doe het dagelijks. Ik kijk dan echter niet met mn ogen, maar met mn 3e oog, ook wel inzicht genoemd. Je inbeelden dat je ook achter je kan kijken is heel goed mogelijk; beetje fantasie gebruiken. (spider senses)
Ach ja, sweet dreams.

Luister; je fantasie gebruiken en je spider senses gebruiken is easy.
Maar ik vind het zo dom en arrogant als je zegt dat jij alles kan of dat alles kan mits je maar op de juiste manier gebruik maakt van je fantasie en spider senses.

Als je bedoelt dat alles kan in je fantasie of je verbeelding ben ik het al niet met je eens, want jij KAN je niet eens verbeelden wat ik me verbeeld. Dat blijkt ook nu. Dus DAT kan alvast niet.

Weet je: door te zeggen dat alles kan zeg je feitelijk dat je vergeten bent dat je nooit en te nimmer echt alles kunt begrijpen, zoals bijvoorbeeld jezelf. (geen beschuldiging hoor, je moet je niet verdedigen: ook ik vergeet vaak dat ik mezelf helemaal niet tot in de kern kan 'kennen')

---> ik denk dat ik mezelf beter dan wie dan ook kan voelen (spidersense) of zelfs kan inbeelden (fantasie).

Maar mezelf kennen is gewoon iets anders, dan zou ik van buiten naar mezelf moeten kijken (in de spiegel!) en dat vind ik meestal heel ongemakkelijk. Ik denk dat mijn vrienden en de mensen in mijn omgeving waar ik me vertrouwd mee voel mij 100 keer beter kennen dan ik mezelf ooit zal leren kennen. Kennen is iets heel anders dan voelen. Dat moet je niet op 1 hoop gooien. Jezelf kennen is niet hetzelfde als jezelf voelen.

Tjsonge......wij kunnen elkaar echt heel moeilijk begrijpen blijkbaar. En het zou best kunnen dat (wat jij ooit beweerde) omdat we ons allebei harnassen ofzo als we bij elkaar in de buurt komen.
Of omdat we juist ongelooflijk veel in elkaar herkennen (en dus ook het gevaar...haha..) kan best...maar de manier zoals jij tegen de wereld en jezelf aankijkt BEGRIJP ik gewoon niet...en zoals ik dat doe BEGRIJP JIJ gewoon niet...

(en toch is er iets....)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 13 sep 2008, 15:57

Ok, mijn excuses. Ik had vanuit IK moeten spreken. Bij me-zelf moeten blijven. Wat ik vind en niet wat ik denk dat jij vindt, want daar weet ik helemaal nix van, want jij bent jij en ik ben ik.

Je verhaal kwam op mij over alsof liefde iets mysterieus voor jou is, iets verborgen, iets onbereikbaar. Wat begon met je stelling: "Woorden zijn verwijzingen naar iets. Een verborgen iets." Wat bedoel je daarmee, verborgen? Maak jij onderscheidt tussen 'een kopje koffie' en 'liefde'? Zijn beide (even) verborgen? Bedoel je dat het woord 'liefde' een verwijzing is naar iets onzichtbaar?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 sep 2008, 09:40

Jeroen schreef:Ok, mijn excuses. Ik had vanuit IK moeten spreken. Bij me-zelf moeten blijven. Wat ik vind en niet wat ik denk dat jij vindt, want daar weet ik helemaal nix van, want jij bent jij en ik ben ik.
yep. excuses niet nodig. Ik doe het zelf ook vaak. Misschien is het ook wel een noodzakelijke eerste stap om tot begrip van elkaars standpunten te komen. Dus misschien moet je juist wel proberen vanuit de ander te spreken, alleen wat bewuster en minder onbewust.
Je verhaal kwam op mij over alsof liefde iets mysterieus voor jou is, iets verborgen, iets onbereikbaar. Wat begon met je stelling: "Woorden zijn verwijzingen naar iets. Een verborgen iets." Wat bedoel je daarmee, verborgen? Maak jij onderscheidt tussen 'een kopje koffie' en 'liefde'? Zijn beide (even) verborgen? Bedoel je dat het woord 'liefde' een verwijzing is naar iets onzichtbaar?
Liefde is 'slechts' een woord dat bij verschillende mensen verschillende beelden en gevoelens oproept. Bij een kopje koffie is dat ook zo, zeker. Maar bij liefde is dat vele malen erger.

Daarom is liefde in zijn algemeenheid opgevat - een beetje zoals jij het gebruikte: als antwoord voor alle problemen voor mij nietszeggend, abstract en vaag. Het is dan slechts een leeg woord voor mij ofzo...

Juist omdat liefde voor mij persoonlijk ook zeer concrete beelden oproept en zeer concrete gevoelens oproept waarvan ik besef dat die beelden en gevoelens bij anderen heel anders zijn (zoals bij ons) vind ik dat je hier moet proberen om je juist wel te verplaatsen in het hoofd van de ander om te fantaseren of te verbeelden wat hij/zij erbij voelt, denkt, of voelt.

En bij een kop koffie is dat minder noodzakelijk omdat ik merk dat iedereen er globaal wel hetzelfde beeld bij heeft (wat nog niets over het gevoel van smaak bij die koffie zegt!)

Nou meer kan ik er even niet van maken.

LIefde is dus concreet als gevoel en beeld wat IK erbij heb.
Maar liefde is dus abstract en verborgen en vaag als ik me probeer te verplaatsen in het beeld of gevoel dat sommige anderen. zoals jij in dit geval, erbij heeft.

En het woord geeft soms weer herkenbaar en concreet GEVOEL van herkenning als ik merk (spidersense) dat anderen hetzelfde beeld en gevoel bij dat woord krijgen als ik.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 sep 2008, 15:12

Voor mij is niets concreets, maar ook niets onsamenhangend. En tegelijkertijd staat alles op zich en kan ik de dingen ook als pure concretie aanschouwen. Het is maar net hoe ik er naar 'kijk'.

Liefde is voor mij een soort van energie, een voedende, helende, hartverwarmende energie. Die niet met meetapparatuur gemeten kan worden, maar met het blote oog zeer duidelijk is waar te nemen. Als 2 mensen verliefd op elkaar zijn, sturen ze, vrijwillig, massa's van deze energie naar elkaar.

Dit werkt bij sommige zeer verslavend, en zodra de verliefdheid weer weg is of is afgenomen, dan hebben ze al weer genoeg van hun partner en gaan op zoek naar een nieuwe verliefdheid. Als baby krijgt men vaak bergen van deze energie van de ouders, familie, vrienden en naasten. Maar zodra het 'leuke' er een beetje van af is, moet men manieren gaan verzinnen om weer meer van de energie te verkrijgen. Men gaat toneelstukjes opvoeren, bepaalde rollenpatronen spelen, vaak in een soort van contra werking, om diezelfde liefdevolle aandacht weer op zich te vestigen. Zo zullen afstandelijke ouders kinderen hebben die zeer kritisch zijn. En kritische ouders afstandelijke kinderen. James Redfield heeft dit in De Celestijnse Belofte uitgewerkt, en voor hem was er een psycholoog die het archetypen noemde.

Aandacht vragen is dus een vorm van liefde 'opeisen'. Soms op zeer subtiele slinkse wijzen, maar veelal gewoon zo klaar als een klontje waarneembaar. Het is een strijd, een strijd om macht, want zij die de meeste aandacht krijgen hebben status, een hoge rang in deze door macht doordrenkte samenleving. Een popster krijgt enorm veel aandacht, een dictator boezemt angst in, een legercommandant ook maar weet ook goed te slijmen bij zijn meerdere, en zo komt dit fenomeen in alle lagen voor.

Door liefde onvoorwaardelijk te maken, zal we ons ooit losmaken van deze strijd en hebben we de machtsspelletjes niet langer meer nodig. Dan zullen we allemaal van elkaar houden en leven in vrede. Vandaar de stelling: wat de vraag ook is, liefde is het antwoord. Maar dan is het inderdaad wel handig als we eerst een eenduidig begrip hebben van wat liefde is.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 sep 2008, 19:04

@ Jeroen.

Helemaal duidelijk zo. hahaha...het blijkt een kwestie te zijn van wat ik en jij voor een beeld, gevoel en begrip hebben achter de woorden (in dit geval liefde dus).

maarre...er verschijnt wel een nieuw woordje dat voor veel verwarring kan zorgen. Wat betekent macht (voor jou)?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 22
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 16 sep 2008, 22:11

Ja, 'macht' is een interessant (en soms verwarring-zaaiend begrip).
En ik ben dan ook best heel benieuwd wat iedereen daar zoal onder verstaat...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 25
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 17 sep 2008, 11:47

nieuw topic?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 17 sep 2008, 17:02

nieuw topic is best.
Je mag van mij opstarten. Je beweert namelijk dat de boel draaiende wordt gehouden door te stellen dat het allemaal een kwestie is van een 'stijd om macht'. Ik herken dat wel eens en ik zie dat ook wel eens. Maar ik zie meer dan een strijd om macht. Vandaar was ik benieuwd naar jou idee over macht.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten