Filosofieforum.nl forum index Filosofieforum.nl
Het diepere gesprek met de medemens

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Filosoferen over een onderwerp en dan?.......

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Filosofieforum.nl forum index -> Vraag maar raak
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Barthilomeus
een denker

BerichtGeplaatst: Za Dec 02, 2017 11:06 am    Onderwerp: Filosoferen over een onderwerp en dan?....... Reageer met quote

Dag,

Ik "studeer" sinds dit jaar filosofie. En ik wil er wat mee! De lessen zijn heel interessant, de boeken die ik nu lees en beter snap ook maar nergens word ik tot nu toe aangezet om zelf te filosoferen. Stel ik wil filosoferen over hekken, waarom staan overal hekken, waar dienen ze voor welke gedachte zit erachter? ( ik ben zakelijk bezig met vastgoed vandaar) of ik wil filosoferen over de stad.

Hoe ontdek ik dan wat filosofen over dit onderwerp al wat geschreven hebben, tuurlijk kan ik alles van een bekende filosoof nalezen, maar dat lijkt me nogal omslachtig en je komt nooit tot voor mij onbekende filosofen.

Kortom, hoe pak ik een studie naar een onderwerp aan???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
memeticae
een filosofreak

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2017 12:06 am    Onderwerp: Re: Filosoferen over een onderwerp en dan?....... Reageer met quote

Barthilomeus schreef:
hoe pak ik een studie naar een onderwerp aan???

Pak een onderwerp en bestudeer het?
Beschrijf wat je daaromtrent denkt.

Volgens mij heb je dan al een kern van een filosofie te pakken.

(Anderen zullen je er dan op wijzen dat "die en die" ook "iets dergelijks" beweerden. Wat je dan zelf, natuurlijk, ook gaat lezen.)
memeticae
een filosofreak

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2017 12:09 am    Onderwerp: Re: Filosoferen over een onderwerp en dan?....... Reageer met quote

Barthilomeus schreef:
waarom staan overal hekken, waar dienen ze voor welke gedachte zit erachter?

Om Drakensteyn staan hekken.
Is dat om mensen buiten of binnen te houden?

Wat beoogde "Pink", in "The Wall"?
Barthilomeus
een denker

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2017 10:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Oké jullie begrijpen wat ik wol, maar hoe onderzoek ik wat andere filosofen over een bepaald onderwerp geschreven hebben? Misschien hebben de oude Grieken er al iets over geschreven of Focoult, Nietzche, Rene ten Bos of een onbekende Noor.

Hoe krijg ik dat voor het voetlicht.
Naar boven
neus
een doorzetter

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 10:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, Rousseau is de man van de hekken.

Die vroeg zich af welke misdaad het was dat een of ander persoon een hek om een stukje land had gezet en aangaf "dit is van mij". Rousseau begreep, naar ik begrepen heb, de bezitsdrang niet.

Toch denk ik dat je zekerheden nodig hebt in het leven, en wat een grotere zekerheid dan zo'n lekker hoog hek met dikke spijlen en prikkeldraad op de top?
Naar boven
neus
een doorzetter

BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2017 11:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn 2 manieren om filosofie van hekken te vinden, vragen en zoeken.

Vragen heb je hier gedaan.

een lastige/moeilijke filosoof is Deleuze, die over deterrorialisatie schrijft. Een begrip van hem is "le pli" (de vouw) dat waar in de ruimte zich richtingverandering bevindt, dus ook een hek.
Naar boven
memeticae
een filosofreak

BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2017 2:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zie de eer-eer-vorige post:

Quote:
Barthilomeus schreef:
hoe pak ik een studie naar een onderwerp aan???

Pak een onderwerp en bestudeer het?
Beschrijf wat je daaromtrent denkt.

Volgens mij heb je dan al een kern van een filosofie te pakken.

(Anderen zullen je er dan op wijzen dat "die en die" ook "iets dergelijks" beweerden. Wat je dan zelf, natuurlijk, ook gaat lezen en binnen jouw idee zult moeten ontkrachten, tenzij je zelf die gedachte ook al had.)

Min of meer wordt op die wijze filosofie je deel.
(Jammer dat je er al zo vroeg mee begint.)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Filosofieforum.nl forum index -> Vraag maar raak Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: